Psychologia kliniczna WNP-PS-PK-CW
Wybrane metody pracy terapeutycznej stosowane w praktyce klinicznej - podstawy teoretyczne i metodyczne oraz ćwiczenia praktyczne:
- grupa wsparcia
- metoda psychorysunku
- elementy terapii poznawczo-behawioralnej
- techniki radzenia sobie ze stresem
- trening relaksacyjny
- zajęcia psychoedukacyjne
- biblioterapia
- bajkoterapia
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS_W4 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z zaburzeniami psychicznymi
PS_U2 Potrafi rozpoznawać sytuacje i zdarzenia pedagogiczne oraz planować oddziaływania terapeutyczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii klinicznej
PS_U5 Posiada umiejętność wykorzystywania aktualnych koncepcji psychologicznych i pedagogicznych w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności uczniów z zaburzeniami psychicznymi
PS_U6 Potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze, edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji
PS_K1 Jest wrażliwy na problemy osób z obszaru pedagogiki specjalnej; gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 30h
Przygotowanie scenariusza 30h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Ocena projektu polegającego na samodzielnym przygotowaniu i omówieniu scenariusza zajęć terapeutycznych.
Kryteria oceny:
zgodność treści z tematem (0-2p.), dostosowanie zajęć do sytuacji terapeutycznej (0-2p.), struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć w oparciu o scenariusz (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie scenariusza (0-2p.)
punktacja:
14-13p. ocena: bardzo dobry(5)
12 p. ocena: dobry plus (4.5)
11-10 p. ocena: dobry (4)
9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)
8-7 p. ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Karolak, W. (2007), Rysunek w arteterapii, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Kubacka-Jasiecka (2010), Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska -Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie.,Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW
Stallard, P. (2006), Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Sęk H.,(2007), Psychologia kliniczna 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
kod zespołu do MS TEAMS: 8458lua |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: