Pedagogika osób dorosłych i starszych WNP-PS-PDR-W
1. Wprowadzenie do pedagogiki osób dorosłych i starszych (1h)
2. Teorie uczenia się dorosłych (1h)
3. Specyfika uczenia się i nauczania w wieku dorosłym i starszym (4h)
4. Style uczenia się (1h)
5. Kultura uczenia się przez całe życie (2h)
6. Przyszłość pedagogiki osób dorosłych i starszych: wyzwania i perspektywy rozwoju (2h)
7. Analiza i interpretacja sytuacji edukacyjnych osób dorosłych i starszych (4h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
PSPE_W11 - zna i rozumie w stopniu pogłębionym merytoryczną i metodyczną specyfikę prowadzenia zajęć z osobami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi (zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej)
PSPE_K05 - jest gotów do świadomego podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wyzwań zawodowych, aktywnej i wytrwałej realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:
1) testu końcowego
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
Zaliczenie testowe obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Testu nie zalicza się (0%), jeśli student/ka w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji.
Student/ka, który/a spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany/a jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godz.
Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 25h
RAZEM 75 godz.
Liczba ECTS: 3
Kryteria wystawiania oceny końcowej:
2,0
Student/ka w podstawowej mierze nie zna merytorycznej i metodycznej specyfiki pracy pedagogicznej z osobami w wieku dorosłym i starszym, nie potrafi integrować i wykorzystywać wiedzy dla analizy zagadnień związanych z (samo)kształceniem i (samo)wychowaniem osób dorosłych oraz starszych, a także świadomie planować działań pedagogicznych w grupie osób z tej kategorii wiekowej.
3,0
Student/ka zna podstawy merytoryczne i metodycznej specyfiki pracy pedagogicznej z osobami w wieku dorosłym i starszym, w dostatecznym stopniu potrafi integrować wiedzę dla analizy zagadnień związanych z (samo)kształceniem i (samo)wychowaniem osób dorosłych oraz starszych, a także świadomie planować działań pedagogicznych w grupie osób z tej kategorii wiekowej.
3,5
Student/ka dość dobrze zna merytoryczną i metodyczną specyfikę pracy pedagogicznej z osobami w wieku dorosłym i starszym, w dostatecznym stopniu potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę dla analizy zagadnień związanych z (samo)kształceniem i (samo)wychowaniem osób dorosłych oraz starszych, a także świadomie planować działań pedagogicznych w grupie osób z tej kategorii wiekowej.
4,0
Student/ka dobrze zna merytoryczną i metodyczną specyfikę pracy pedagogicznej z osobami w wieku dorosłym i starszym, potrafi poprawnie integrować i wykorzystywać wiedzę dla analizy zagadnień związanych z (samo)kształceniem i (samo)wychowaniem osób dorosłych oraz starszych, a także świadomie planować działań pedagogicznych w grupie osób z tej kategorii wiekowej.
4,5
Student/ka posiada dość pogłębioną znajomość merytorycznej i metodycznej specyfiki pracy pedagogicznej z osobami w wieku dorosłym i starszym, a także umiejętność integrowania i wykorzystywania wiedzy dla analizy zagadnień związanych z (samo)kształceniem i (samo)wychowaniem osób dorosłych oraz starszych, również ze specjalnymi potrzebami i możliwościami w tym zakresie. Potrafi świadomie planować tak indywidualne jak i zespołowe działania pedagogiczne w grupie osób z tej kategorii wiekowej.
5,0
Student/ka posiada pogłębioną znajomość merytorycznej i metodycznej specyfiki pracy pedagogicznej z osobami w wieku dorosłym i starszym, potrafi bezbłędnie integrować i wykorzystywać wiedzę dla analizy zagadnień związanych z (samo)kształceniem i (samo)wychowaniem osób dorosłych oraz starszych, również ze specjalnymi potrzebami i możliwościami w tym zakresie, jak również w pełni poprawnie świadomie planować tak indywidualne jak i zespołowe działania pedagogiczne w grupie osób z tej kategorii wiekowej.
Literatura
Skrypty własne oraz materiały zostaną udostępnione w trakcie zajęć na platformie Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: