Praktyka dyplomowa WNP-PS-PDO
Studenci samodzielnie planują i prowadzą zajęcia dydaktyczne, terapeutyczne i rehabilitacyjne w szkole podstawowej dla dzieci z dysfunkcją wzroku (klasy I - III), w szkole podstawowej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz w zakresie rewalidacji indywidualnej - w ośrodku szkolno-wychowawczym dla uczniów z dysfunkcją wzroku. Ponadto, dokumentują przebieg procesu dydaktycznego, terapeutycznego i rehabilitacyjnego oraz podejmują próby diagnozowania i dokumentowania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
PSI_W19 - student ma wiedzę na temat metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową;
PSI_TS2_W03 - student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową.
Umiejętności:
PSI_TS2_U03 - student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową;
PSI_TS2_U07 - student posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową;
PSI_TS2_U09 - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując stosowne metody pracy.
Kompetencje społeczne:
PSI_TS2_K06 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się;
PSI_SN_K06 - student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej.
W roku akademickim 2018/2019:
100h. [100 : 30(25) = 4], 4 ECTS
- realizacja praktyki dyplomowej w placówkach: 80h.
- konstruowanie scenariuszy prowadzonych zajęć/narzędzi dydaktycznych/kart pracy: 10h.
- opracowanie dokumentacji z przebiegu praktyki dyplomowej: 10h.
Kryteria oceniania
Na ocenę 3,0 (dostateczny):
- Student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz posiada wiedzę na temat metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową;
- Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową; potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz projektować i prowadzić zajęcia z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując stosowne metody pracy;
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ponadto odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego.
Na ocenę 3,5 (dostateczny plus):
- Student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz posiada wiedzę na temat metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - metody pracy edukacyjnej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej rozróżnia i charakteryzuje;
- Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji; potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie projektować i prowadzić zajęcia z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując stosowne metody pracy;
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ponadto odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego - docenia specyfikę tej pracy.
Na ocenę 4,0 (dobry):
- Student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz posiada wiedzę na temat metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - metody pracy edukacyjnej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej rozróżnia i charakteryzuje oraz uzupełnia o nowe wiadomości;
- Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji i je analizuje; potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie według własnego pomysłu projektować i prowadzić zajęcia z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując różnorodne metody pracy;
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - wykazuje się samokrytycyzmem, ponadto odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego, prezentując to w praktyce indywidualnej - docenia specyfikę tej pracy.
Na ocenę 4,5 (dobry plus):
- Student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz posiada wiedzę na temat metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - metody pracy edukacyjnej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej rozróżnia i charakteryzuje oraz uzupełnia o nowe wiadomości - podaje, cytuje podstawową literaturę;
- Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji, analizuje je i wyłania wnioski; potrafi prowadzić i porównywać dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie według własnych twórczych pomysłów projektować i prowadzić zajęcia z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując nie tylko stosowne ale również twórcze i aktywizujące metody pracy;
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - wykazując się samokrytycyzmem pozostaje otwarty na nową wiedzę i umiejętności, ponadto odpowiedzialnie i twórczo przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego, prezentując to w praktyce indywidualnej - docenia specyfikę tej pracy.
Na ocenę 5,0 (bardzo dobry):
- Student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz posiada wiedzę na temat metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - metody pracy edukacyjnej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej rozróżnia i charakteryzuje oraz uzupełnia o nowe wiadomości - podaje, cytuje podstawową literaturę oraz źródła wyszukane osobiście;
- Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji, analizuje je, wyłania wnioski oraz konstruuje pytania; potrafi prowadzić, porównywać i weryfikować dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie według własnych twórczych pomysłów projektować i prowadzić zajęcia z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując nie tylko stosowne ale również twórcze i aktywizujące metody pracy - potrafi tworzyć modyfikacje prowadzonych zajęć;
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - wykazując się samokrytycyzmem pozostaje otwarty na nową wiedzę i umiejętności, ponadto odpowiedzialnie i twórczo przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego, prezentując to w praktyce zespołowej - docenia specyfikę tej pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: