Psychologia rozwoju człowieka WNP-PS-PCZ-KK
Pojęcie rozwoju, zmiany rozwojowej, tempa, rytmu i dynamiki
Wybrane aspekty rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, moralnego oraz rozwoju mowy człowieka w cyklu życia
Gry, zabawy i inne aktywności wpierające rozwój poznawczych, społeczno-emocjonalny i ruchowy dziecka
Etapy rozwoju rysunku dziecka. Analiza rysunków dziecięcych
Zabawa, zabawki i literatura dziecięca a rozwój dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa
Place zabaw, wystawy i muzea jako przestrzenie rozwoju dziecka
Obserwacja i wywiad w psychologii rozwojowej
Zaburzenia w rozwoju - przegląd wybranych zespołów genetycznych (etiologia, epidemiologia, charakterystyka, przebieg rozwoju, szanse edukacyjne, terapia)
Wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka oraz rozwijania umiejętności psychospołecznych na poszczególnych etapach życia
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS_W3 posiada pogłębioną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju człowieka oraz procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się
PS_W10 posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PS_U2 potrafi prawidłowo rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej
PS_U5 poosiada umiejętność wykorzystywania aktualnych koncepcji psychologicznych i pedagogicznych w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PS_U6 potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną oraz na rozszerzonym poziomie wiedzę pedagogiczną do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji
PS_K4 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h
Przygotowanie projektu 20h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu i przedstawieniu prezentacji na zadany temat.
Kryteria oceny:
zgodność z tematem (0-2p.), poprawność merytoryczna (0-2p.),struktura (0-2p.), odwołanie do źródeł (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie i omówienie (0-2p.)
punktacja:
14-13p. ocena: bardzo dobry(5)
12 p. ocena: dobry plus (4.5)
11-10 p. ocena: dobry (4)
9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)
8-7 p. ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bee, H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Birch, A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarycie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińka A. I. (2015). Psychologiczne portrety. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ciccarelli S. K., White J. N. (2015). Psychologia, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza„Impuls”.
Twardowski A. (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PolskiegoTowarzystwa Pedagogicznego.
Turner, J. S. Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Vasta, R. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wadsworth, B. J. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Eliot L. (2010).,Co tam się dzieje. Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych latach życia, Wyd. Media Rodzina, Poznań.
Rostowski J. (2012), Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Wyd. Difin, Warszawa.
Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.).(2008), Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: