Metodyka zintegrowanych zajęć wychowawczo-dydaktycznych z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu WNP-PS-MZZ
Zajęcia poświęcone są specyfice pracy wychowawczo - dydaktycznej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu: organizacji i planowaniu pracy wychowawczo - dydaktycznej oraz terapeutycznej; celom, formom, metodom, technikom i narzędziom pracy specjalistycznej; polisensorycznemu rozwijaniu i usprawnianiu sfery fizycznej, poznawczej, społecznej i emocjonalnej oraz wspieraniu wielokierunkowej aktywności dziecka i samodzielnej eksploracji otoczenia bliższego i dalszego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
PSI_TS2_W02 - Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej oraz zna jej konsekwencje fizyczne, poznawcze oraz emocjonalno - społeczne.
PSI_TS2_W05 - Student ma wiedzę o metodyce wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu.
Umiejętności:
PSI_TS2_U10 - Student ma umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu.
PSI_TS2_U9 - Student ma umiejętność projektowania i prowadzenia zajęć wychowawczo - dydaktycznych z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu z zastosowaniem wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego.
Kompetencje społeczne:
PSI_TS2_K02 - Student rozumie potrzeby dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym i wykazuje wrażliwość na ich problemy poznawcze, fizyczne i emocjonalno - społeczne.
60 h [60 : 30(25)=2], 2 ECTS
- udział w konwersatorium: 30 h;
- zaprojektowanie i opracowanie rzetelnego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu: 15 h;
- zaprojektowanie, opracowanie i praktyczne przeprowadzenie zajęć wychowawczo - dydaktycznych z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu, z użyciem narzędzia dydaktyczno - wychowawczego: 15 h.
Kryteria oceniania
Na ocenę 3,0 (dostateczny):
- Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej oraz wymienia jej konsekwencje fizyczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne; wyróżnia metodyczne aspekty wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu.
- Student schematycznie i w sposób podstawowy prowadzi dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu; Student korzystając z pomocy nauczyciela ma umiejętność kreowania podstaw projektu zajęć wychowawczo - dydaktycznych i prowadzenia zajęć wychowawczo - dydaktycznych z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu z zastosowaniem podstawowych wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego.
- Student rozumie podstawowe potrzeby dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym i wykazuje wrażliwość na ich problemy poznawcze, fizyczne i emocjonalno - społeczne.
Na ocenę 3,5 (dostateczny plus):
- Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej - zna jej nozologię oraz wymienia jej konsekwencje fizyczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne; wyróżnia i opisuje metodyczne aspekty wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu.
- Student świadomie choć w sposób podstawowy prowadzi dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu; Student ma umiejętność kreowania podstaw projektu zajęć wychowawczo - dydaktycznych i
prowadzenia zajęć wychowawczo - dydaktycznych z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu z zastosowaniem podstawowych wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego.
- Student rozumie i zauważa podstawowe potrzeby dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym i wykazuje wrażliwość na ich problemy poznawcze, fizyczne i emocjonalno - społeczne.
Na ocenę 4,0 (dobry):
- Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej - zna jej nozologię i syntetycznie charakteryzuje poszczególne jej stopnie oraz wymienia jej konsekwencje fizyczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne; wyróżnia, opisuje i rozumie metodyczne aspekty wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu.
- Student świadomie prowadzi dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu; Student ma umiejętność kreowania złożonego projektu zajęć wychowawczo - dydaktycznych i
prowadzenia zajęć wychowawczo - dydaktycznych z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu z zastosowaniem złożonych wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego.
- Student rozumie i zauważa podstawowe potrzeby dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym i reaguje wrażliwością na ich problemy rozwojowe w działaniu praktycznym.
Na ocenę 4,5 (dobry plus):
- Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej - zna jej nozologię i w sposób złożony charakteryzuje poszczególne jej stopnie oraz wymienia i opisuje jej konsekwencje fizyczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne; wyróżnia, opisuje i rozumie metodyczne aspekty wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu - potrafi je uzasadnić, ilustrując swoją wiedzę stosownymi przykładami z literatury wskazanej.
- Student świadomie prowadzi pełną dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu - umie z niej korzystać przy konstruowaniu autorskich zajęć specjalistycznych; Student ma umiejętność kreowania i ewaluowania złożonego projektu zajęć wychowawczo - dydaktycznych, poprzez prowadzenie zajęć wychowawczo - dydaktycznych z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu z zastosowaniem złożonych wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego merytorycznie i oryginalnego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego -
- Student rozumie i zauważa złożone potrzeby dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym i reaguje wrażliwością na ich problemy rozwojowe w działaniu praktycznym - dokonuje osobistej refleksji.
Na ocenę 5,0 (bardzo dobry):
- Student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej - zna jej nozologię i w sposób złożony charakteryzuje poszczególne jej stopnie oraz wymienia i opisuje zlożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych, emocjonalnych i społecznych - konstruuje wnioski do praktyki; wyróżnia, opisuje i rozumie metodyczne aspekty wykonywania zadań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu - potrafi je uzasadnić, ilustrując swoją wiedzę stosownymi przykładami z literatury wskazanej i samodzielnie wybranej.
- Student świadomie prowadzi i weryfikuje kompletną dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu - umie z niej korzystać przy konstruowaniu autorskich zajęć specjalistycznych; Student ma umiejętność kreowania i ewaluowania złożonego projektu zajęć wychowawczo - dydaktycznych, poprzez prowadzenie zajęć wychowawczo - dydaktycznych z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu z zastosowaniem złożonych wymogów metodycznych oraz z użyciem właściwego merytorycznie i oryginalnego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego; projekt zajęć specjalistycznych oraz narzędzie pracy dydaktyczno - wychowawczej potrafi modyfikować, uwzględniając zaistniałe, niespodziewane czynniki sytuacyjne; potrafi prezentować wyniki pracy wyprowadzając wnioski i nowe propozycje na przyszłość.
- Student rozumie i zauważa złożone potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej i reaguje wrażliwością na ich problemy rozwojowe w działaniu praktycznym - dokonuje osobistej refleksji.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. zaprojektowanie i opracowanie rzetelnego narzędzia dydaktyczno - wychowawczego do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu;
3. zaprojektowanie, opracowanie i praktyczne przeprowadzenie zajęć wychowawczo - dydaktycznych z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu, z użyciem narzędzia dydaktyczno - wychowawczego.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bogdanowicz M., Szlagowska G.: "Piosenki do rysowania czyli Metoda Dobrego Startu dla najmłodszych", Wydawnictwo Fokus, Gdańsk 1996.
2. Buszkowski I.: "Plastyczny świat dla małych i dużych przedszkolaków", Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016.
3. Chrzanowska I.: "Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015.
4. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy", Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 1997.
5. Gęca L.: "Tańce integracyjne w pracy z grupą", cz.1., Wydawnictwo KLANZA, Lublin 2003.
6. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E.: "Dziecięca matematyka.Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych", WSiP, Warszawa 2000.
7. Kamińska K.: "Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym", WSiP Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. Ekert B.: "Metoda Montessori na cztery pory roku", Wydawnictwo RM, Warszawa 2016.
2. Guz S. (red.): "Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole", Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005.
3. Klim-Klimaszewska A.: " Pedagogika przedszkolna", Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: