Metodyka pracy resocjalizacyjnej WNP-PS-MRES
W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy:
1. Zagadnienia wprowadzające (podstawowe pojęcia na temat metodyki);
2. Metodyka pracy resocjalizacyjnej – systematyzacja pojęć (ujęcie definicyjno-teoretyczne);
3. Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. Powiązania metodyki z innymi dyscyplinami;
4. Poznanie środowiska osób pozbawionych wolności – funkcjonowanie zakładów karnych oraz aresztów śledczych;
5. Poznanie środowiska nieletnich w placówkach izolacyjnych - Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze, Okręgowe Ośrodki Wychowawcze, Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii oraz Zakłady Poprawcze;
6. Organizacja pracy i zadania wychowawcy resocjalizacyjnego pracującego z dorosłym skazanym oraz nieletnim;
7. Metody oddziaływania resocjalizującego w stosunku do nieletniego;
8. Metody resocjalizacji penitencjarnej: metody oparte na wpływie osobistym (przykład własny, doradzanie wychowawcze, przekonywanie). Metody oparte na wpływie sytuacyjnym (organizowanie doświadczeń, nagradzanie i karanie dyscyplinarne);
9. Metody resocjalizacyjne stosowane w warunkach probacyjnych;
10. Tworzenie planów resocjalizacyjnych (ćw. praktyczne);
11. Sposoby rozmów z podopiecznymi - praktyczne wskazania.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. W zakresie wiedzy:
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat teorii i praktyki wychowania resocjalizującego. Ma uporządkowana wiedzę dotyczącą różnych środowisk wychowawczych (w środowisku zamkniętym i otwartym), ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, definiuje pojęcia związane z metodyką resocjalizacji, wymienia metody pracy resocjalizacyjnej i opisuje je.
2. W zakresie umiejętności:
Student potrafi przełożyć zdobytą wiedzę teoretyczną na praktyczne oddziaływanie.
3. W zakresie kompetencji społecznych:
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych oraz rozumie potrzebę systematycznego budowania warsztatu pracy pedagoga resocjalizacyjnego.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składać się będą następujące elementy:
1. Obecność na zajęciach - akceptowana jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, każda kolejna obniży ocenę o pół stopnia;
2. Aktywność na zajęciach - możliwe podniesienie oceny końcowej o pół stopnia;
3. Praca zaliczeniowa.
na ocenę 3,0 student potrafi:
podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego;
na ocenę 3,5 student potrafi:
podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać w stopniu podstawowym organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich;
na ocenę 4,0 student potrafi:
podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna zadania wychowawcy resocjalizacyjnego, posiada podstawowy warsztat pracy do stosowania oddziaływań resocjalizacyjnych;
na ocenę 4,5 student potrafi:
podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać) - ma umiejętności do zastosowania ich w praktyce, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna szczegółowe zadania wychowawcy resocjalizacyjnego, posiada dość obszerny warsztat pracy do stosowania oddziaływań resocjalizacyjnych;
na ocenę 5,0 student potrafi:
podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać) - ma umiejętności do zastosowania ich w praktyce, umie powiązać metodykę pracy resocjalizacyjnej z innymi dziedzinami nauki, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać szczegółowo organizację i funkcjonowanie zakładów karnych oraz izolacyjnych placówek dla nieletnich, zna szczegółowe zadania wychowawcy resocjalizacyjnego, posiada dużą wiedzę do stosowania oddziaływań resocjalizacyjnych - umie przeprowadzać rozmowy o charakterze resocjalizacyjnym, potrafi stosować metody resocjalizacyjne w środowisku otwartym (wolnościowym), umie tworzyć plany resocjalizacyjne i specjalistyczne projekty resocjalizacyjne
Literatura
1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971;
2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978;
3) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012;
4) Górski S., Metodyka resocjalizacji, Wydawnictwo Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985;
5) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006;
6) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007;
7) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980;
8) Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008;
9) Machel H., Więzienie jako instytucja karna i izolacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2003;
10) Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009;
11) Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, ŻAK Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2012;
12) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005;
13) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007;
14) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022.
Akty prawne:
1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870);
2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.);
3) Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1542, 1669, 2245 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 125);
4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022, poz. 1700;
5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167);
6) Rozporządzenia wykonawcze.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: