Metodyka pracy resocjalizacyjnej WNP-PS-MPRPSCW
- Mechanizmy resocjalizacji
- Techniki i metody wychowania resocjalizującego
- Diagnoza w resocjalizacji i socjoterapii
- Zasady formułowania kontraktu pomiędzy wychowawcą a osobą poddawaną procesowi resocjalizacji.
- Metody pracy z osobami agresywnymi
- Socjoterapia wychowania resocjalizującego
- Drama, psychodrama i socjodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji
- wykorzystanie teatru w resocjalizacji (Metoda Teatru Resocjalizacyjnego, Teatr Uciśnionych, "Teatr Forum")
- Rola sportu, turystyki i rekreacji w procesie resocjalizującym
- Muzykoterapia i arteterapia w resocjalizacji
- Komunikacja wspierająca i terapeutyczna w resocjalizacji (dialog motywujący, NVC, TSR)
- Terapia w resocjalizacji
- Analiza skuteczności metod stosowanych w wybranych placówkach profilaktycznych socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01 Student charakteryzuje metody pracy resocjalizującej w środowisku otwartym i instytucjach zamkniętych
Umiejętności:
U_01 Student potrafi analizować uwarunkowania efektywności metod resocjalizujących w oparciu o rozmowy ze specjalistami
U_02 Student potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać metody pracy resocjalizacyjnej w odniesieniu do jednostek i grup niedostosowanych społecznie
K_01 Postępuje zgodnie z zasadami metodycznymi w pracy resocjalizacyjnej
K_02 Jest otwarty na nowatorskie metody pracy z osobami niedostosowanymi społecznie
Opis ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, praca w grupach): 45 godz.
- Hospitacja w wybranych placówkach profilaktycznych, socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych i przygotowanie sprawozdania - 5 godz.
- przygotowanie do zaliczenia ustanego 10 godz
30+45+10+5=90 godz./3 ECTS
Literatura
Literatura podstawowa:
- Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971
- Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985
- Jagieła J., Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Kraków 2009
- Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 1996;
- Markowska–Byczek, K. (red), Drama stosowana jako narzędzie społecznej interwencji. Teoretyczne i praktyczne aspekty metody, Warszawa 2007
- Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998;
- Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001;
- Rejzner A., Szczepaniak P., Terapia w resocjalizacji. Część I i II. Warszawa 2009
- Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Warszawa 2008
- Sawicka K., Socjoterapia, Warszawa 1999
- Urban B., Stanik J., red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 2008.
Literatura dodatkowa:
- Boal A., 2014, ”Gry dla aktorów i nieaktorów”, Warszawa
- Domżalska A., Kontakty z rodziną u osób odbywających karę pozbawienia wolności - Opieka-Wychowanie-Terapia, 2012 nr 3-4;
- Grudziewska E., (red.) Diagnoza w socjoterapii. Warszawa 2017
- Iwański Z., Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej, Płock 2003;
- Janowiak B. (red). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. poznań 2013.
- Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003.
- Rosenberg M. B., Porozumienie bez przemocy. Warszawa 2009
- Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: