Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej WNP-PS-MOWS
Ogólna charakterystyka funkcjonowania i problemów placówek opiekuńczo - wychowawczych. Zasady postępowania opiekuńczo – wychowawczego. Metody pracy opiekuńczo – wychowawczej. Praca z grupą wychowawczą. Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób w wieku poprodukcyjnym. Planowanie i organizacja pracy opiekuńczo - wychowawczej w środowisku lokalnym - między innymi w domach dziecka, w świetlicy szkolnej, internatach. Psychologiczne i społeczne problemy wychowanków oraz pensjonariuszy. Program usamodzielniania wychowanków w placówkach opiekuńczo – wychowawczych. Relacje między opiekunami (wychowawcami) a wychowankami (pensjonariuszami). Osobowość opiekuna - wychowawcy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek 1. Student posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej;
Ek 2. Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego;
Umiejętności:
Ek 3. Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia);
Ek 4. Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami;
Kompetencje:
Ek 5. Student jest przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej.
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ek 1. Student posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, nie potrafi wskazać podstawowych metod i zasad postępowania opiekuńczo - wychowawczego;
- na ocenę 3 (dst.) Student posiada podstawową wiedzę na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, potrafi wskazać podstawowe metody i zasady postępowania opiekuńczo - wychowawczego;
- na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębioną wiedzę na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, potrafi wskazać metody i zasady postępowania opiekuńczo – wychowawczego w oparciu o literaturę przedmiotu;
- na ocenę 5 (bdb.) Student posiada pogłębioną wiedzę na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej, poprawnie i konstruktywnie prowadzi dyskusję z zakresu metodyki, potrafi wskazać metody i zasady postępowania opiekuńczo – wychowawczego w oparciu o literaturę przedmiotu, jak również prezentuje wiedzę poszerzoną o przykłady zdobyte podczas praktyk;
Ek 2. Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego a także prawa karnego;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie zna podstaw prawa rodzinnego i opiekuńczego a także prawa karnego;
- na ocenę 3 (dst.) Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego;
- na ocenę 4 (db.) Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego, proponuje efektywne metody w działaniach profilaktycznych, interwencyjnych i kompensacyjnych;
- na ocenę 5 (bdb.) Student samodzielnie przedstawia zasady rzetelnej diagnozy i na jej podstawie potrafi prawidłowo ocenić sytuację dziecka, zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego, proponuje efektywne metody w działaniach profilaktycznych, interwencyjnych i kompensacyjnych;
Umiejętności:
Ek 3. Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia);
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada podstawowych praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia);
- na ocenę 3 (dst.) Student posiada podstawowe praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia);
- na ocenę 4 (db.) Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia), potrafi posłużyć się złożonymi metodami, technikami i narzędziami w pracy opiekuńczo - wychowawczej;
- na ocenę 5 (bdb.) Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia), potrafi posłużyć się złożonymi metodami, technikami i narzędziami w pracy opiekuńczo – wychowawczej, samodzielnie przedstawia proces stymulacji potencjału rozwojowego wychowanka;
Ek 4. Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada w stopniu podstawowym umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami;
- na ocenę 3 (dst.) Student posiada w stopniu podstawowym umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami;
- na ocenę 4 (db.) Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami, kreatywnie planuje, organizuje i przeprowadza zajęcia z dziećmi i młodzieżą w placówkach opiekuńczo – wychowawczych;
- na ocenę 5 (bdb.) Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami, kreatywnie planuje, organizuje i przeprowadza zajęcia z dziećmi i młodzieżą w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, jasno określa cele takich zajęć, prezentuje wyniki pracy i przedstawia szczegółowe wnioski;
Kompetencje:
Ek 5. Student jest przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie jest przygotowany w stopniu podstawowym do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, nie jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej;
- na ocenę 3 (dst.) Student jest przygotowany w stopniu podstawowym do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest także otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej;
- na ocenę 4 (db.) Student jest dobrze przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, jest aktywny oraz gotowy do współpracy w realizacji założonych celów;
- na ocenę 5 (bdb.) Student jest dobrze przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, jest aktywny i kreatywny oraz gotowy do współpracy w realizacji założonych celów, buduje życzliwą atmosferę w pracy grupowej, proponuje ciekawe pomysły.
Na ocenę końcową składają się:
- kolokwium pisemne – max. 50 pkt.;
- aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.;
- wizyta w placówce opiekuńczo – wychowawczej; przygotowanie sprawozdania z wizyty w placówce opiekuńczo – wychowawczej – max.30 pkt.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.
100-95 – ocena 5,0
94-84 – ocena 4,5
83-73 – ocena 4,0
72-62 – ocena 3,5
61 – 52 - -cena 3,0
51 i poniżej – ocena 2,0
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metody dydaktyczne realizowane są przy pomocy platformy Moodle USOS UKSW i aplikacji Microsoft Teams
Metody dydaktyczne
1. Metody podające (mini wykłady informacyjne i konwersatoryjne; opis);
2. Metody problemowe (burza mózgów; metoda sytuacyjna);
3. Metody ćwiczeniowo – praktyczne – (ćwiczebna – oparta na wykorzystaniu tekstów naukowych, filmu edukacyjnego, materiałów edukacyjnych; studium przypadku; obserwacja)
4. Metoda dyskusji
5. Metoda eksponująca (pokaz)
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu)
2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)
3. przygotowanie sprawozdania z pobytu w placówce
4. zaliczanie sprawdzianów z czytanych tekstów naukowych, rozporządzeń, ustaw i kolokwium pisemnego.
Literatura
Literatura podstawowa: U. Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003; J. Maciaszkowa, Z teorii i praktyki pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 1991; J. Materie, Opiekuńcze funkcje szkoły. Wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej. Warszawa 1988; G. Gajewska, Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2009; Wybrane artykuły z czasopisma: "Problemy opiekuńczo - wychowawcze".
Literatura uzupełniająca: B. Wojciechowska-Charlak, Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002; Cz. Kępski, Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Lublin 2005; A. Kelm, Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: