Multimedia w edukacji WNP-PS-ME
Ćwiczenia mają na celu ukazanie złożoności multimediów będących pomocnym narzędziem w procesie zdobywania i przekazywania wiedzy. W ramach zajęć studenci będą mogli poznać zalety realizacji edukacji medialnej, w której nowe technologie powinny być w odpowiedni sposób wykorzystywane. Duże znaczenie w edukacji medialnej stanowią nauczyciele, trenerzy czy osoby szkolące w konkretnym obszarze wiedzy. Ich rola jest ważna ze względu na konieczność ukierunkowania uczniów na właściwe korzystanie z nowych technologii w praktyce edukacyjno-dydaktycznej.
Podczas zajęć uczestnicy będą mogli przedstawić wybrane zagadnienie wraz z jego szczegółowym opracowaniem problemowym. Ponadto będą mogli poznać czy przekaz wiedzy realizowany na różnych etapach kształcenia może być skutecznie wspierany wykorzystaniem dostępnych form multimedialnych.
W cyklu 2022/23_Z:
Ćwiczenia mają na celu ukazanie złożoności multimediów będących pomocnym narzędziem w procesie zdobywania i przekazywania wiedzy. W ramach zajęć studenci będą mogli poznać zalety realizacji edukacji medialnej, w której nowe technologie powinny być w odpowiedni sposób wykorzystywane. Duże znaczenie w edukacji medialnej stanowią nauczyciele, trenerzy czy osoby szkolące w konkretnym obszarze wiedzy. Ich rola jest ważna ze względu na konieczność ukierunkowania uczniów na właściwe korzystanie z nowych technologii w praktyce edukacyjno-dydaktycznej. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna założenia edukacji medialnej oraz rolę multimediów w procesie edukacji. Posiada wiedzę z zakresu rodzajów multimediów, form pracy z uczniem przy użyciu różnych multimediów. Ponadto rozumie potrzebę implementowania edukacji medialnej w rozwijaniu u uczniów właściwego korzystania z nowych technologii.
Umiejętności
Student posiada umiejętności rozumiane jako właściwe posługiwanie się konkretnym medium. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna). Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w różnym wieku kulturę medialną i przeprowadzić zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.
Kompetencje:
Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie posiada wiedzy na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Nie potrafi wymienić założeń, celów i zadań edukacji medialnej. Nie posiada wiedzy na temat nowych technologii wykorzystywanych w tej edukacji medialnej. Nie orientuje się w zasadach bezpiecznego wykorzystywania multimediów.
- na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Zna i potrafi wymienić założenia, cele i zadania edukacji medialnej. Ma dostateczną wiedzę na temat nowych technologii wykorzystywanych w tej edukacji medialnej. Zna zasady bezpiecznego wykorzystywania multimediów.
- na ocenę 4 (db.) - student ma dobrą orientację na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Zna i potrafi wymienić założenia, cele i zadania edukacji medialnej. Wyjaśnia działania i funkcje nowych technologii wykorzystywanych w edukacji medialnej. Zna zasady bezpiecznego wykorzystywania multimediów.
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Zna i potrafi wymienić założenia, cele i zadania edukacji medialnej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Wyjaśnia działania i funkcje nowych technologii wykorzystywanych w edukacji medialnej. Zna zasady bezpiecznego wykorzystywania multimediów.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie posiada umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium. Nie potrafi dobrać odpowiedniego multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna). Ponadto nie potrafi przeprowadzić dla dzieci w różnym wieku zajęć umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.
- na ocenę 3 (dst.) - Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna) w stopniu umiarkowanym. Ponadto nie potrafi przeprowadzić dla dzieci w różnym wieku zajęć umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.
- na ocenę 4 (db.) - Student posiada umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium w stopniu dobrym. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna) w stopniu dobrym. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w różnym wieku zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.
- na ocenę 5 (bdb.) - Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w różnym wieku zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej w stopniu bardzo dobrym.
Kompetencje:
- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Nie jest również przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.
- na ocenę 3 (dst.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem w stopniu dostatecznym. Dostatecznie jest przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.
- na ocenę 4 (db) - Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.
- na ocenę 5 (bdb.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest bardzo dobrze przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach;
2. przygotowanie i zaprezentowanie jednego z tematów;
3. aktywny udział w zajęciach
Literatura
Literatura podstawowa:
- Adamkiewicz, J. (2015). Multimedia w edukacji. W. Sikorski (Red.), W: Neuroedukacja. Jak wykorzystać potencjał mózgu w procesie uczenia się (s. 293-329). Słupsk; Wydawnictwo Dobra Literatura.
- Bednarek, J. (2006). Multimedia w kształceniu. Warszawa; Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Dusza, B. (2012). Edukacja medialna – zaniedbany obszar w domu i szkole. T. Lewowicki, B. Siemieniecki (Red.), W: Nowe media w edukacji (184-197). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Gajda, J. (2008). Media w edukacji. Kraków; Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Huk, T. (2011). Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków; Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Media w życiu zdolnego dziecka w narracjach rodziców, Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 32(2), 159-177.
- Łukasiewicz-Wieleba J. (2021). Nowe technologie w edukacji uczniów zdolnych, A. Klimska, M. Klimski (Red.) W: Przyszłość polskiej szkoły. Alert pedagogiczny (80-92). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pitler, H., Hubbell, E.R., Kuhn, M., (2015). Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, Warszawa; Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Literatura uzupełniająca:
- Janczyk, J. (2008). Multimedialny substrakt technologiczny społeczeństwa informacyjnego w kontekście edukacji, W. Furmanek, A. Piecuch (Red.) W: Dydaktyka informatyki. Multimedia w teorii i praktyce szkolnej (25-54). Rzeszów; Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pyżalski, J. (2011). Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, Sopot; Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Siemieniecki, B. (2003). Multimedia i hipermedia w edukacji. J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta (Red.) W: Edukacja medialna (245-282). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: