Metodologia badań naukowych WNP-PS-MB
Profesjonalne działanie pedagogiczne wiąże się nierozerwalnie z myśleniem naukowym, które opiera się na szeroko rozumianych badaniach rzeczywistości edukacyjnej. Celem ćwiczeń jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu ogólnej metodologii badań naukowych w odniesieniu do pedagogiki specjalnej oraz umożliwienie im nabycia praktycznych umiejętności wykorzystania jej przy pisaniu rozpraw kwalifikacyjnych i w pracy zawodowej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada i rozumie:
- pogłębioną wiedzę o metodologicznym powiązaniu pedagogiki specjalnej z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu,
- pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice specjalnej, a w szczególności: zna metody badań stosowanych w naukach humanistycznych i społecznych oraz rozumie postulat wieloparadygmatyczności,
- pogłębioną wiedzę dotyczącą terminów i założeń metodologicznych oraz zasad i norm etycznych projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej.
Student posiada:
- rozwinięte umiejętności badawcze, w tym: rozumie orientacje w metodologii badań społecznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki, konstruuje narzędzia badawcze, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań naukowych, formułuje wnioski i opinie, wskazuje kierunki dalszych badań w obszarze wybranej subdyscypliny pedagogiki specjalnej,
- umiejętność współpracy z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań,
- umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności związanych z działalnością edukacyjną, rehabilitacyjną, terapeutyczną i resocjalizacyjną z wykorzystaniem różnych źródeł (w języku polskim i angielskim) i nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych (TIK),
- umiejętność samodzielnego planowania i rozwijania umiejętności praktycznych i badawczych oraz twórczego animowania działania zmierzającego do samorozwoju oraz optymalnego kierowania własną karierą zawodową.
Student jest gotów do:
- krytycznego oceniania posiadanej i przekazywanej mu wiedzy,
- doceniania znaczenia wiedzy przy rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych,
- zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów,
- szanowania tradycji i dorobku badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz doceniania potrzeby ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze,
- respektowania etycznego wymiaru prowadzenia badań naukowych.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się: 50% punktów uzyskanych za projekt badania własnego, 25% średniej punktów uzyskanych za quizy do lektur i 25% średniej punktów uzyskanych za zadania domowe.
5.0
- 90%-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
4.5.
- 80%-89% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
4.0
- 70%-79% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
3.5.
- 60%-69% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
3.0
- 50%-59% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
2.0 (niezdane)
- mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: