Lingwistyczne podstawy terapii pedagogicznej WNP-PS-LING
Kryteria poprawności językowej
Błędy językowe
Ortografia i interpunkcja
Części mowy i zdania. Kategorie gramatyczne
Składnia - wypowiedzenia pojedyncze i złożone
Użytkowe style języka polskiego
Gramatyka języka polskiego w procesie diagnozowania i planowania terapii ucznia ze specyficznymi rudnościami w uczeniu się
Projektowanie pomocy dydaktycznych służących rozwijaniu umiejętności językowych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz grupy ryzyka
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych oraz lingwistyczne i aspekty specyficznych trudności w uczeniu się
Zna i rozumie metody terapii stosowane w nauce czytania, pisania stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się a także narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej prowadzonej w przedszkolu, szkole lub poradni psychologicznoe-pedagogicznej
Potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu gramatyki języka polskiego, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu dobierania i stosowania właściwych metod terapeutycznych dla dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Jest gotowy do pogłębionej analizy poziomu swojej wiedzy i umiejętności, autorefleksji nad rozwojem zawodowym oraz do stałego samodoskonalenia się, w tym samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 15 h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 h
Przygotowanie do zaliczenia 30h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne (12p.) i ocena projektu polegającego na wykonaniu pomocy dydaktycznej (5 p.)
W projekcie oceniane będą: trafność pomysłu, umiejętność argumentacji, poprawność językowa, mozliwość wdrożenia pomysłu, jakość wykonania narzędzia
punktacja:
17-16 p. - ocena: bardzo dobry (5)
15 p. - ocena: dobry plus (4.5)
14-13 p. - ocena: dobry (4)
12 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
11-10- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
1.Dubisz, S. (red.) (1999), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
2.Kłosińska, K. (red.) (2004), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.
3.Markowski, A. (2011), Wielki Słownik Poprawnej Polszczyzny , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4.Poański, E. (red.) (2011), Wielki Słownik Ortograficzny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: