Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych II WNP-PS-IPET-2
. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy:
a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;
b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju;
c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów;
d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych;
e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku;
f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych:
a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego;
b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego.
3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających:
a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych;
b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego.
W cyklu 2022/23_L:
Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy: a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego; b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju; c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów; d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych; e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku; f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. 2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych: a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego; b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego. 3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających: a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych; b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego. |
W cyklu 2023/24_L:
Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy: a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego; b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju; c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów; d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych; e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku; f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. 2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych: a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego; b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego. 3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających: a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych; b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
C.3.W.3 Zna zasady organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej dla dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
C.3.W.3 Zna aspekty oceniania i klasyfikowania uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
D.2.W.2 Zna założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych
D.2.W.2 Zna zasady i metody ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych.
C.3.W.5 Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego a specjalistami.
.
Kryteria oceniania
Wykład aktywizujący, dyskusja, analiza dokumentów, case study, praktycznego działania.
Praca pisemna - opracowanie IPET dla wybranego dziecka (z możliwością współdziałania w grupie nie więcej niż czteroosobowej osobowej).
Literatura
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 poz. 1309 )
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2020r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. Poz. 1280)
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 373).
4 Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017. https://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: