Konstruowanie IPET i projektów edukacyjnych I WNP-PS-IPET-1
1. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy:
a. Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;
b. Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju;
c. Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów;
d. Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych;
e. Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku;
f. Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych:
a. Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego;
b. Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego.
3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających:
a. Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych;
b. Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS_W10
PS_W11
PS_W17 PS_U4
PS_U7 PS_U8
PS_U9 PS_U10
PS_K1 PS_K5
Wiedza
Zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)
Zna zasady ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)
Umiejętności
Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za należyte konstruowanie i realizowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)
Kryteria oceniania
Student otrzymuje ocenę 2.0 gdy nie wykazał dostatecznego stopnia osiągnięcia efektów uczenia się w zakresie posiadania elementarnej
wiedzy o podstawach prawnych tworzenia IPETU, nie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do
realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, i uzyskuje mniej niż 50% sumy punktów na pracach kontrolnych.
Student otrzymuje ocenę 3.0, gdy wykazuje większy niż niedostateczny poziom wiedzy z zakresu tworzenia IPETU, zna w części
rozporządzenie o pomocy pp i potrafi dostatecznie ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań
związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w uczenia się i uzyskuje od 55% do 60% sumy punktów na pracach
kontrolnych.
Student otrzymuje ocenę 3,5, gdy wykazuje większy niż dostateczny poziom wiedzy z zakresu tworzenia IPETU, zna w większej części
rozporządzenie o pomocy pp i potrafi świadomie ocenić i uzasadnić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji
zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w uczenia się i uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów na
pracach kontrolnych.
Student otrzymuje ocenę 4.0, gdy wykazuje się wiedzą z zakresu interpretacji rozporządzeń, projektuje IPET, interpretuje orzeczenia z
poradni uzyskuje od 70% do 75% sumy punktów na pracach kontrolnych.
Student otrzymuje ocenę 4.5, gdy wykazuje się wiedzą z zakresu interpretacji rozporządzeń, projektuje IPET i potrafi odnieść elementu
IPETu do paragrafów z odpowiedniego rozporządzenia, interpretuje orzeczenia z poradni uzyskuje od 75% do 90% sumy punktów na
pracach kontrolnych.
Student otrzymuje ocenę 5.0, gdy wykazuje się umiejętnością interpretacji orzeczenia z poradni psychologiczno pedagogicznej, zna
używaną tam terminologię, wie jak zaprojektować IPET oraz potrafi dokonywać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania
dziecka i uzyskuje od 90 do 100% sumy punktów na pracach kontrolnych.
Literatura
1. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.
2. Rozporządzenia MEN w sprawie:
- zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
3. Trochimiak, B. (2010). Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa:Wydawnictwo MEN.
MATERIAŁY DOSTĘPNE W OTWARTYCH ZASOBACH ELEKTRONICZNYCH:
1. Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część I. Szkoła Specjalna, 5, 369-375.
2. Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część II. Szkoła Specjalna, 2, 124-132.
http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/
3. Przykładowe IPETY
https://www.ore.edu.pl/?s=IPET, https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: