Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej WNP-PS-INT
1. Inkluzja, segregacja - edukacja włączająca
2. Istota słowa - pomiędzy tolerancją w inkluzją
3. Aleksander Hulek – pedagogika rewalidacyjna, formy i stopnie integracji
4. Tolerancja. Granice tolerancji. Tradycje tolerancji
5. Prawa człowieka i mniejszości
6. Akceptacja. Model ewolucji stosunku do Obcego/Innego
7. Historia przemian edukacyjnych
8. Edukacja włączająca - podstawowe założenie
9. Co warunkuje inkluzja. Zmiany dokonujące się w liczebności wychowanków specjalnych ośrodków
10. Rodzaje ekskluzji.
11. Miejsce rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym - dzieckiem z autyzmem
12. Czego brakuje. Inkluzja w swojej teorii
13. Inkluzja Oil Partner (Słowacja), Norrby Välle (Szwecja), Bastoy Prison (Norwegia), U Pana Cogito (Polska)
14. Aktywizacja społeczna i zawodowa osób chorujących psychicznie poprzez pracę w pensjonacie.
15. Podsumowanie zajęć
W cyklu 2022/23_Z:
1. Inkluzja, segregacja - edukacja włączająca |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
W1: zagadnienia związane z nazewnictwem i klasyfikowaniem technik diagnostycznych (K_W01).
W2: podstawowe elementy diagnostyki podstawowych zaburzeń, w tym zaburzeń spektrum autyzmu (K_W02),
W3: metody stosowane w profilaktyce i wsparciu pedagogicznym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (K_W03).
Kryteria oceniania
Podstawy zaliczenia:
- Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%);
- Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu – W2, W4, U2, U3
Zaliczenie Egzaminu pisemnego - W1, W2, U2, U3
ndst – poniżej 60%;
dst– 60%-68%;
dst plus – 69%-77%;
db – 78%-85%;
db plus – 86%-90%;
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Bogucka J. (1994) Wychowanie i nauczanie integracyjne, materiały dla nauczyciela. Warszawa. CMPPP.
Kościelska M., Bogucka J. (1997) Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia. Warszawa. CMPPP.
Wyczesany J. red. (2005) Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: "Impuls„.
Błeszyński J. (2010) Belgijski system edukacji jako przykład wielojęzykowego, wielokulturowego i dopasowującego się do potrzeb emigracji (byłych kolonii) i imigracji ludności. Kultura i Edukacja, Szczegóły: nr 3 (77): s. 109-121.
Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańsk, 2004.
Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 1997.
Chojnacki R., Wesołowska H., Zaufal K. (red.), Tolerancja, „Znak” 2002.
Korab-Karpowicz W. J., Historia filozofii politycznej, Marek Drzewiecki, Kęty, 2010.
Legutko R., Tolerancja, Rzecz o surowym państwie, prawie natury, miłości i sumieniu, Wydawnictwo „Znak” Kraków 1997.
Haring B., Salvodi V., Tolerancja, Rozważania nad etyką solidarności i pokoju, „Verbinum”, Warszawa 200r.
Podgórska-Jachnik D., Na spotkanie z Innym w procesie integracji edukacyjnej [w:] red. n. B. Jachimczak, B. Olszewska, D. Podgórska-Jachnik, Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu, SATORI, Łódź, 2007.
Witkowski L., Edukacja i humanistyka, Warszawa, 2000.
DOWODY NA ZWIĄZEK EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ Z WŁĄCZENIEM SPOŁECZNYM. Końcowy raport podsumowujący European Agency for Special Needs and Inclusive Education 2018
G L O B A L N Y R A P O R T D O T Y C Z Ą C Y M O N I T O R O W A N I A E D U K A C J I 2021 E U R O P A Ś R O D K O W O - W S C H O D N I A ,
K A U K A Z I A Z J A Ś R O D K O W A Włączenie i edukacja: WSZYSCY TO WSZYSCY, Opublikowany w roku 2021 przez United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization Network of Education Policy Centers
oraz Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej
W cyklu 2021/22_Z:
Bogucka J. (1994) Wychowanie i nauczanie integracyjne, materiały dla nauczyciela. Warszawa. CMPPP. |
W cyklu 2022/23_Z:
Bogucka J. (1994) Wychowanie i nauczanie integracyjne, materiały dla nauczyciela. Warszawa. CMPPP. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: