Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych I - metody, formy nauczania i indywidualizacja pracy WNP-PS-GRZ
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów ze specyfiką pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi w edukacji włączającej; wypracowanie umiejętności projektowania działań edukacyjno-terapeutycznych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów – a w szczególności zapoznanie z: metodami wsparcia, alternatywnymi sposobami uczenia się i elastycznego nauczania, rożnymi formami organizacyjnymi pracy na lekcji i uczestnictwa w zajęciach z uwzględnieniem założeń inkluzyjnych, indywidualizacją pracy dydaktycznej i terapeutycznej, dostosowaniem form i warunków sprawdzania wiedzy i umiejętności do zdiagnozowanych u uczniów zaburzeń, ocenianiem wspierającym uczenie się.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – 30 godz.
Czytanie literatury – 15 godz.
Przygotowanie prezentacji – 20 godz.
Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 10 godz.
Suma godzin – 75 [75/25 = 3]
Liczba ECTS: 3
| W cyklu 2022/23_Z: ECTS [1 ECTS = 30 godz.]:
Udział w ćwiczeniach - 30 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Czytanie literatury - 20 godz.
Przygotowanie do zajęć - 15 godz.
Przygotowanie prezentacji - 20 godz.
Suma godzin - 90 [90/30 = 3]
Liczba ECTS: 3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PS_W8 ; Efekt przedmiotowy 2. - PS_W9; Efekt przedmiotowy 3. - PS_W10; Efekt przedmiotowy 4. - PS_W11
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. - PS_U4; Efekt przedmiotowy 6. - PS_U7; Efekt przedmiotowy 7. - PS_U8; Efekt przedmiotowy 8. - PS_U10; Efekt przedmiotowy 9. - PS_U11
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 10. - PS_K5
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student różnicuje w stopniu pogłębionym współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Efekt przedmiotowy 2.
Student objaśnia w stopniu pogłębionym system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego.
Efekt przedmiotowy 3.
Student różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, opisuje sposoby
indywidualizacji lekcji, identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Efekt przedmiotowy 4.
Student objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5.
Student diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Efekt przedmiotowy 6.
Student przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych).
Efekt przedmiotowy 7.
Student wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb.
Efekt przedmiotowy 8.
Student dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, doskonali umiejętności metodyczne, wskazuje obszary wymagające modyfikacji, eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne.
Efekt przedmiotowy 9.
Student uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 10.
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
Kryteria oceniania
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student z trudem różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). Z błędami objaśnia system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Elementarnie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, z trudnością charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, z błędami opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, z trudem identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Z trudem objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Umiejętności
Student z trudem diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, elementarnie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W sposób elementarny przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, z trudem indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Z trudem wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Z trudem dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, elementarnie doskonali umiejętności metodyczne, z błędami wskazuje obszary wymagające modyfikacji, z trudem eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Elementarnie uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Kompetencje społeczne
Student jest słabo przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, z trudem świadomie podejmuje starania na rzecz
stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student dostatecznie różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). Poprawnie objaśnia system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Dostatecznie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, poprawnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, dostatecznie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, poprawnie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Poprawnie objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Umiejętności
Student poprawnie diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, dostatecznie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W sposób poprawny przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, poprawnie indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Poprawnie wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Na poziomie dostatecznym dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, poprawnie doskonali umiejętności metodyczne, poprawnie wskazuje obszary wymagające modyfikacji, poprawnie eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Dostatecznie uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Kompetencje społeczne
Student jest dostatecznie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, dostatecznie świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student zadowalająco różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). Odpowiednio objaśnia system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Dość dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, zadowalająco charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, odpowiednio opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, dość dobrze identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Odpowiednio objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Umiejętności
Student zadowalająco diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, odpowiednio integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W sposób zadowalający przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, odpowiednio indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Zadowalająco wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Na poziomie zadowalającym dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, odpowiednio doskonali umiejętności metodyczne, dość dobrze wskazuje obszary wymagające modyfikacji, zadowalająco eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Odpowiednio uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Kompetencje społeczne
Student jest zadowalająco przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, odpowiednio świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student właściwie różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). Trafnie objaśnia system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, trafnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, właściwie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, dobrze identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Właściwie objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Umiejętności
Student właściwie diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, trafnie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W sposób właściwy przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, dobrze indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Właściwie wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Na poziomie właściwym dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, trafnie doskonali umiejętności metodyczne, dobrze wskazuje obszary wymagające modyfikacji, właściwie eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Właściwie uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Kompetencje społeczne
Student jest właściwie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wysoce świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student bezbłędnie różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca). W pełni objaśnia system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Bardzo dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, kompletnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, bezbłędnie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, bardzo dobrze identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Wzorowo objaśnia merytoryczną i metodyczną specyfikę zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dedykowanych osobom niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem i wywodzącym się z różnych grup etnicznych i kulturowych – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Umiejętności
Student bardzo dobrze diagnozuje, analizuje i ocenia złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, wzorowo integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, niezbędną do projektowania i prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W sposób bezbłędny przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, bardzo dobrze indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze SPE (w tym uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem i wywodzących się z różnych grup etnicznych i kulturowych). Bezbłędnie wdraża efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów z uwzględnieniem specyfiki ich potrzeb. Na poziomie wzorowym dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjno-terapeutycznych, wzorowo doskonali umiejętności metodyczne, bardzo dobrze wskazuje obszary wymagające modyfikacji, modelowo eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne. Wzorowo uczestniczy w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego na rzecz uczniów ze SPE – zgodnie z wybranym modułem kształcenia.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, w pełni świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: