Filozoficzne podstawy pedagogiki WNP-PS-F-C
Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy filozoficznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście współczesnych zmian kulturowych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(W) Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania filozoficznego( różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na przemiany dokonujące się w filozofii w ciągu jej historii; wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej;
(U) Student zdobywa umiejętność samodzielnego czytania tekstu filozoficznego; budowania wypowiedzi; sprawność samodzielnego i logicznego myślenia; sprawność dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy filozoficznej; sprawność pracy w grupie; sprawność dyskusji;
(K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy
AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN
______________________________________________________
ćwiczenia .........................................................15
Przygotowanie się do zajęć (lektury) .........................30
Przygotowanie projektu........................15
______________________________________________________
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
ocena formująca:
- na ocenę 2 - student nie potrafi zaprezentować analizy tekstu, nie wywiązuje się z poleconych do przygotowania na ćwiczenia zadań.
- ocena 3 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną w oparciu o tekst; jest biernym słuchaczem dyskusji.
ocena 3.5 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną w oparciu o tekst; jest biernym słuchaczem dyskusji.
- ocena 4 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, włącza się chętnie do dyskusji.
- ocena 4,5 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, włącza się chętnie do dyskusji.
- ocena 5 -student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym oraz bierze wielokrotnie aktywny udział w dyskusji.
Literatura
1/ Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m.
2/ Biesaga, T. ,Błąd antropologiczny i jego skutki w bioetyce, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, s. 191-199;
3/ Gilson E., Etyka studiów wyższych, „Człowiek w kulturze” nr 9 (1997).
Jaroszyński P., Personalizm filozoficzny - integralna wizja człowieka, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 485-473.
4/ Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. Marian Reiter, PWN, Warszawa 1984.
5/ Wald B., Błąd antropologiczny i jego konsekwencje we współczesnej filozofii, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, Lublin 2003, s. 123-138.
W cyklu 2023/24_Z:
1/ Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m. |
W cyklu 2024/25_Z:
1/ Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: