Organizacja edukacji włączającej WNP-PS-EW
1.Geneza idei edukacji włączającej – światowe działania na rzecz włączania i zapobiegania segregacji.
2.Modele kształcenia – podstawowe pojęcia.
3.Podstawy prawne organizacji edukacji włączającej w polskim systemie oświaty.
4.Edukacja włączająca a praca w grupach zróżnicowanych.
5.Zróżnicowane indywidulane potrzeby rozwojowe uczniów.
6.Diagnoza relacji w grupie zróżnicowanej.
7.Założenia organizacji edukacji włączającej.
8.Formy, metody i strategie pracy w grupie zróżnicowanej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS_W8 Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych podejść do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi realizujących ideę podmiotowości, autonomii, samostanowienia i jakości życia) oraz wynikających z nich nowej formy edukacji włączającej.
PS_W9 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia ogólnodostępnego.
PS_W10 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
PS_U4 Student potrafi diagnozować, oceniać złożone sytuacje edukacyjne i terapeutyczne, oraz projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb ich uczestników.
PS_U05 Student potrafi umiejętnie wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PS_U07 Student potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, stosując zasady indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów oraz wykorzystywać zasad i metod indywidualnego projektowania zajęć.
PS_U09 Student potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; podejmować i wyznaczać zadania; projektować i wdrażać profesjonalne działania w zakresie współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami uczniów.
PS_K1 Student jest wrażliwy na problemy osób z obszaru pedagogiki specjalnej; gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne.
PS_K2 Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych; w tym rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego.
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h
Przygotowanie się do egzaminu 15h
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Chrzanowska, I. (2018). Edukacja włączająca – wyzwanie dla kompetencji pedagogów specjalnych. Studia Edukacyjne, 48, 23-31.
Fairbairn, G., Fairbairn, S. (red.) (2000). Integracja dzieci o specjalnych potrzebach. Wybrane zagadnienia etyczne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.
Jachimczak, B. (2021). Grupy zróżnicowane w edukacji z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Janowski, A. (2010). Poznawanie uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Rau, K., Ziętkiewicz, E. (2000). Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Poznań: G&P Oficyna Wydawnicza.
Reid, J-A., Forrestal, P., Cook, J. (1996). Uczenie się w małych grupach w klasie. Warszawa: WSiP
Zwierzyńska, E. (2008). Poznawanie klasy szkolnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.
Literatura uzupełniająca:
Bernacka, D. (2001). Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Dyrda, J., Liwo, H., Materny, K. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w refleksji i działaniu nauczyciela. Wybrane zagadnienia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ekiert-Grabowska, D. (1984). Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej (96-114). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Krakowiak, K. (red.)(2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Kujawiński, J. (2001). Twórczość metodyczna nauczyciela. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: