Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej WNP-PS-EIW
1. Tolerancja, integracja i inkluzja – ewolucja pojęć (4h)
2. Rys historyczny edukacji integracyjnej i włączającej (2h)
3. Specjalne potrzeby edukacyjne: rodzaje, rozpoznanie, diagnoza (4h)
4. Edukacja integracyjna i włączająca: organizacja, metody i strategie pracy (4h)
5. Dostępność w edukacji (2h)
6. Alternatywne rozwiązania pedagogiczne w kontekście edukacyjnej integracji i inkluzji (2h)
7. Nauczyciel w edukacji integracyjnej i włączającej (2h)
8. Współpraca z rodzicami i ich rola w procesie szkolnej integracji i inkluzji dzieci (2h)
9. Praktyczne wyzwania w edukacji włączającej: sukcesy i trudności (2h)
10. Trendy i przyszłe kierunki rozwoju: refleksja nad wyzwaniami i możliwościami (2h)
11. Indywidualne Plany Edukacyjno-Terapeutyczne: studia przypadków i analiza praktyczna (4h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
PSPE_W08 zna i rozumie w stopniu pogłębionym teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz związane z nią współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
PSPE_W09 zna i rozumie organizację i funkcjonowanie systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:
1. projektu (20pkt)
2. zaliczenia pisemnego (80 pkt.).
Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student/ka w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji, a także gdy materiał zaliczeniowy posiada cechy plagiatu. Projekt powinien być wykonany całkowicie samodzielnie przez studenta/kę.
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
OCENY wedle efektów kształcenia:
2,0
Student/ka nie zna dostatecznie teoretycznych podstaw edukacji integracyjnej i włączającej oraz związanych z nią współczesnych podejść do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również organizacji i funkcjonowania systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
3,0
Student/ka w podstawowym stopniu zna teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz związane z nią współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również organizację i funkcjonowanie systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
3,5
Student/ka w podstawowym stopniu zna i rozumie teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz związane z nią współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również organizację i funkcjonowanie systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
4,0
Student/ka dość dobrze zna i rozumie teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz związane z nią współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również organizację i funkcjonowanie systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
4,5
Student/ka w pogłębionym stopniu zna i rozumie teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz związane z nią współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również organizację i funkcjonowanie systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
5,0
Student/ka bezbłędnie zna i rozumie teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz związane z nią współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również organizację i funkcjonowanie systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
ECTS [1 ECTS = 25(30)h]:
Udział w zajęciach - 30h
Przygotowanie do zajęć - 20h
Przygotowanie projektu: 25h
Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 25h
Suma godzin - 100h
Liczba ECTS: 4
Literatura
Materiały i skrypty własne dostarczone będą w trakcie zajęć na platformie Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: