Systemy wychowania w edukacji inkluzyjnej WNP-PS-EI
Udział w wykładzie pozwoli uczestnikom zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu systemów wychowawczych w edukacji inkluzyjnej. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności implementowania teorii do praktyki edukacyjnej. Udział w wykładzie umożliwia ponadto uzyskanie kompetencji z zakresu edukacji inkluzyjnej w warunkach pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna teoretyczne i prawne podstawy edukacji włączającej; strukturę, założenia i funkcje edukacji inkluzyjnej w Polsce, metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego, narzędzia oraz bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.
Umiejętności
Student umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.
Kompetencje
Student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Dostrzega i rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- Na ocenę bdb - student bardzo dobrze orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego.
Dokładnie wyjaśnia narzędzia oraz bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.
- Na ocenę db - student dobrze orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego.
Wyjaśnia z bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.
- Na ocenę dst. - student dostatecznie orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, w dostatecznym stopniu zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego. Bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu są znane studentowi jedynie w niewielkim stopniu.
- Na ocenę ndst. - student w minimalnym stopniu zna lub w ogóle nie zna teoretycznych i prawnych podstaw edukacji włączającej, jej struktury i funkcji oraz metod i narzędzi kształtowania środowiska włączającego.
Nie orientuje się w narzędziach oraz barierach rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposobach przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.
Umiejętności
- Na ocenę bdb - student bardzo dobrze umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi trafnie dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.
- Na ocenę db - student umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.
- Na ocenę dst - student w dostatecznym stopniu umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Nie potrafi jednak dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.
- Na ocenę ndst - student nie umie wyjaśnić zasadności rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji lub dokonuje zbyt ogólnego czy fragmentarycznego opisu. Nie potrafi też dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.
Kompetencje
- Na ocenę bdb - student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Dostrzega i doskonale rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.
- Na ocenę db - student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.
- Na ocenę dst - student wykazuje nieznaczną gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. W nieznacznym stopniu rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów, ale jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.
- Na ocenę ndst - student nie wykazuje gotowości do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. W niewielkim stopniu lub wcale nie dostrzega i nie rozumie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Nie wykazuje zainteresowania, aby przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.
Literatura
Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.
Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.
Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób
z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.
Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.
Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4).
Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)
Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)
Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010
W cyklu 2022/23_L:
Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. |
W cyklu 2023/24_L:
Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: