Dydaktyka specjalna WNP-PS-DS
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna
Związek dydaktyki specjalnej z pedagogiką specjalną i jej subdyscyplinami
Interdyscyplinarny charakter dydaktyki specjalnej
Dydaktyki specjalistyczne
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako podmiot dydaktyki specjalnej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle obowiązujących regulacji prawnych
Modele kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie
Wzorce i zasady dydaktyki specjalnej.
Nauczanie diagnostyczne w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Cele i metody nauczania specjalnego
Adaptacja otoczenia do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uniwersalne projektowanie w edukacji.
Technologie wspomagające kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Pedagog specjalny w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rodzice w procesie rozwijania umiejętności uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Znaczenie partnerstwa edukacyjnego
Współczesne badania empiryczne w obszarze dydaktyki specjalnej - wybrane zagadnienia
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS_W1 posiada pogłębioną wiedzę o źródłach i znaczeniu dydaktyki specjalnej jako nauki teoretycznej i empirycznej o interdyscyplinarnym charakterze
PS_W2 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę poszczególnych dydaktyk specjalistycznych
PS_W4 posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych systemach edukacji
PS_W11 posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do organizowania procesu kształcenia i wspierania rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PS_U1 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki specjalnej w celu analizowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PS_U4 posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych oraz prowadzenia zajęć z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PS_U5 posiada umiejętność wykorzystywania aktualnych koncepcji psychologicznych i pedagogicznych w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PS_K1 jest wrażliwy na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i gotowy do podejmowania działań wpierających uczniów i ich rodziców
PS_K2 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 30h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h
Przygotowanie się do egzaminu 40h
Inne formy 10h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls.
Głodkowska, J. (red.)(2020), Dydaktyka specjalna. Od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych tom 2., Warszawa: Wydawnictwo APS.
Głodkowska J., (red.)(2018), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Głodkowska J.(2018), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Głodkowska J., (red.) (2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Wydawnictwo APS.
Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.)(2012), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Tom I, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Wyczesany J., (red.)(2014),Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Szczygieł B.(2007), Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: