Diagnoza resocjalizacyjna WNP-PS-DRESO-CW
Na zajęciach omówione zostaną następujące tematy:
1. Diagnoza – wprowadzenie do tematyki;
2. Diagnoza resocjalizacyjna – wprowadzenie do tematyki, podstawowa terminologia;
3. Norma i patologia w zachowaniu ludzkim. Norma zdrowia psychicznego;
4. Modele zdrowej osobowości;
5. Przystosowanie a niedostosowanie społeczne;
6. Diagnozowanie w resocjalizacji – praktyczne aspekty problemu;
7. Diagnoza i jej rola w wychowaniu resocjalizującym. Warunki dobrej diagnozy;
8. Techniki i narzędzia diagnostyczne – np. wywiad, obserwacja, skala, analiza dokumentów, ankieta;
9. Diagnoza osobopoznawcza i środowiskowa – fundament prawidłowej diagnozy resocjalizacyjnej;
10. Diagnoza pozytywna (salutogeneza) i negatywna (patogeneza) w pracy pedagoga resocjalizacyjnego;
11. Podstawowe błędy diagnostyczne;
12. Kompetencje diagnosty.
13. Etyczne kwestie w procesie tworzenia diagnozy resocjalizacyjnej;
14. Przykładowe diagnozy resocjalizacyjne.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zajęciach i zaliczeniu przedmiotu, student nabędzie określone efekty uczenia się w zakresie:
wiedzy:
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat diagnozy resocjalizacyjnej, potrafi umiejscowić ją w naukach społecznych. Zna rodzaje narzędzi i technik diagnostycznych, procedury ewaluacyjne, podstawy prawne działań resocjalizacyjnych.
umiejętności:
Student potrafi sprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce tj. przy tworzeniu i analizie diagnoz resocjalizacyjnych. Student potrafi przeprowadzić diagnozę osobopoznawczą oraz środowiskową. Potrafi nadto właściwie dobierać i stosować metody oraz środki oddziaływań penitencjarnych (a także probacyjnych) w oparciu o sporządzoną diagnozę resocjalizacyjną. Potrafi opracować projekty ocen okresowych, prognoz kryminologiczno-społecznych, potrafi przeprowadzać rozmowy z podopiecznym (skazanym, wychowankiem).
kompetencji społecznych:
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych oraz rozumie potrzebę systematycznego budowania warsztatu pracy pedagoga resocjalizacyjnego.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
1. Zaliczenie końcowe;
2. Obecność na zajęciach;
2. Aktywność na zajęciach.
Obecność na zajęciach będzie równoznaczna z podwyższeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.
Aktywność na zajęciach będzie również równoznaczna z podwyższeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.
Na ocenę bardzo dobrą (5) student potrafi:
Zdefiniować czym jest diagnoza oraz diagnoza resocjalizacyjna. Potrafi opisać istotne elementy składowe diagnozy resocjalizacyjnej. Student rozumie czym jest diagnoza osobopoznawcza oraz diagnoza środowiskowa. Potrafi określić diagnozę potencjałów i zasobów (salutogeneza) oraz diagnozę zaburzeń i deficytów (patogenezę). Student zna narzędzia i techniki diagnostyczne. Rozumie czym są błędy diagnostyczne. Umie przeprowadzić i opisać podstawową diagnozę resocjalizacyjną. Potrafi opracować projekty ocen okresowych oraz prognoz kryminologiczno-społecznych skazanych. Student potrafi określić co jest normą, a co patologią w zachowaniu ludzkim. Potrafi wskazać modele zdrowej osobowości.
Na ocenę dobrą plus (4+) student potrafi:
Zdefiniować czym jest diagnoza oraz diagnoza resocjalizacyjna. Potrafi opisać istotne elementy składowe diagnozy resocjalizacyjnej. Student rozumie czym jest diagnoza osobopoznawcza oraz diagnoza środowiskowa. Potrafi określić diagnozę potencjałów i zasobów (salutogeneza) oraz diagnozę zaburzeń i deficytów (patogenezę). Student zna narzędzia i techniki diagnostyczne. Rozumie czym są błędy diagnostyczne. Umie przeprowadzić i opisać podstawową diagnozę resocjalizacyjną. Student potrafi określić co jest normą, a co patologią w zachowaniu ludzkim. Potrafi wskazać modele zdrowej osobowości.
Na ocenę dobrą (4) student potrafi:
Zdefiniować czym jest diagnoza oraz diagnoza resocjalizacyjna. Potrafi opisać istotne elementy składowe diagnozy resocjalizacyjnej. Student rozumie czym jest diagnoza osobopoznawcza oraz diagnoza środowiskowa. Student zna narzędzia i techniki diagnostyczne. Umie przeprowadzić i opisać podstawową diagnozę resocjalizacyjną. Student potrafi określić co jest normą, a co patologią w zachowaniu ludzkim.
Na ocenę dostateczną plus (3+) student potrafi:
Zdefiniować czym jest diagnoza oraz diagnoza resocjalizacyjna. Potrafi opisać istotne elementy składowe diagnozy resocjalizacyjnej. Student zna narzędzia i techniki diagnostyczne. Umie przeprowadzić i opisać podstawową diagnozę resocjalizacyjną.
Na ocenę dostateczną (3) student potrafi:
Zdefiniować czym jest diagnoza oraz diagnoza resocjalizacyjna. Student zna narzędzia i techniki diagnostyczne. Umie przeprowadzić i opisać podstawową diagnozę resocjalizacyjną.
Student uzyska ocenę niedostateczną (2) gdy:
Nie potrafi zdefiniować czym jest diagnoza oraz diagnoza resocjalizacyjna. Student nie zna podstawowych narzędzi i technik diagnostycznych. Nie umie przeprowadzić i opisać podstawowej diagnozy resocjalizacyjnej. Nie widzi powiązań rzetelnej, kompleksowej diagnozy ze skuteczną pracą interwencyjną, pomocową, wychowawczą oraz terapeutyczną.
Literatura
1) Bulenda T., Musidłowski R., System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa 2003;
2) Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2000;
3) Czapów Cz. Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971;
4) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978;
5) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006;
6) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980;
7) Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1994;
8) Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie "ŻAK", Warszawa 2012;
9) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005;
10) Stasiak K. (red.), Metodyka pracy kuratora sądowego, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2024;
11) Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013;
12) Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Akty prawne - ustawy, rozporządzenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: