Diagnostyka w pedagogice specjalnej WNP-PS-DPS-W
1. Krótka prezentacja założeń.
2. Definicja problemu
3. Poradnictwo; Istotnym jest specjalizacja oraz wykształcenie interdyscyplinarne; Tworzące specjalności Poradnictwo zawodowe Wincenty Okoń , L. Bandura, Formy działania; Poradnictwo wychowawcze H. Izdebska, Formy działania
4. Rzecznictwo R. R. Sharma (An introduction to Advocacy Traning Guide); J. Bagder (Typoes of Advocacy), Poradnictwo a poradoznawstwo, Poradoznawstwo za A. Kargul, Hojnacka-Bezwińska,
5. Terminologia za Światową Organizacją Zdrowia (OGRANICZENIE – (impairment), NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ (disability), UPOŚLEDZENIE (handicap) oraz wybrane terminy – w celu ich uściślenia
6. NORMA – podejścia: statystyczns, społeczno-kliniczna, idealistyczna, teoretyczna . Norma i patologia w zachowaniu człowieka. Czynniki tkwiące w dziecku – działania diagnostyczno-terapeutyczne. Teorie - czynniki genetyczne, organiczne, biologiczne i medyczne, wolicjonalne, wieloczynnikowość.
7. Rodzaje diagnozy: nozologiczna – jakościowa, typologiczna – ilościowa;
8. Struktury diagnozy: sytuacyjna Romana Ossowskiego, trzy etapy procesu diagnozy J. Kostrzewskiego.
9. Terapia - w dążeniu do uściślenia czym jest terapia logopedyczna, Różnicowanie, terapie łączące i korelujące. Przykładowy podział rodzajów terapii (na cztery poziomy za T. Millonem)
10. Psychoanaliza ; Podejście behawioralno – poznawcze, Podejście humanistyczno-egzystencjonalne, systemowe.
11. Dyrektywność terapii –nakazy, przepisy, porady
12. Pytania różnicujące: dlaczego, w jakich sytuacjach, gdzie i nasilenie.
13. Terminy pokrewne, rehabilitacja, rewalidacja, korekcja.
14. Optymalizacja, indywidualizacja, adekwatności doboru terapii, wielokierunkowość, wydłużenie oddziaływań o system wsparcia rodzinnego.
15. Egzamin
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
W1: zagadnienia związane z nazewnictwem i klasyfikowaniem technik diagnostycznych (K_W01).
W2: podstawowe elementy diagnostyki podstawowych zaburzeń, w tym zaburzeń spektrum autyzmu (K_W02),
W3: metody stosowane w profilaktyce i wsparciu pedagogicznym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (K_W03).
Kryteria oceniania
Podstawy zaliczenia ćwiczeń:
- Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%);
- Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu – W2, W4, U2, U3
Zaliczenie Egzaminu pisemnego - W1, W2, U2, U3
ndst – poniżej 60%;
dst– 60%-68%;
dst plus – 69%-77%;
db – 78%-85%;
db plus – 86%-90%;
Literatura
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.
Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.
Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.
Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11
Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9
Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15
Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357
Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34
Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9
Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25
Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32
Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23
Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29
Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: