Psychopedagogiczna diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych WNP-PS-DIAG2
1. System pojęć podstawowych pedagogiki ogólnej i korekcyjno-kompensacyjnej:
a) diagnoza pedagogiczna;
b) specjalne potrzeby edukacyjne;
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi https://static.scholaris.pl/main-file/102/537/podniesienie_efektywnosci_66013.pdf
c) pomoc psychologiczno – pedagogiczna
d) psychoprofilaktyka niepowodzeń edukacyjnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju.
2. Klasyfikacje używane w diagnostyce
a) Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD 10 i ICD 11
b) Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-IV-R i DSM-5
c) Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) (International Classification of Functioning, Disability and Health) https://piu.org.pl/wp-content/uploads/2022/04/ICF_polish_version-_2022-04-02.pdf
- Whodas2.0 World Health Organization Kwestionariusz Oceny Niepełnosprawności 2.0
3. Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów ( w tym - wczesne wspomaganie rozwoju, pomoc psychologiczno- pedagogiczna, indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne i indywidualne nauczanie dzieci).
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001591
Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001635
Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniajcie rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001651
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa, dnia 28 lipca 2020 r. Poz. 1309 Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001309
4. Specjalne potrzeby edukacyjne dziecka oraz sposoby ich zaspokojenia (zasady pracy, dostosowanie otoczenia, rodzaj pomocy; organizacja pracy, stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się) Referaty studentów w oparciu o Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Materiały dla nauczycieli
https://static.scholaris.pl/main-file/102/533/podniesienie_efektywnosci_66011.pdf.
5. Wspomaganie rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach w przedszkolu i szkole - modele ćwiczeń.
a) Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania
b) Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
c) Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym
d) Model pracy z uczniem niewidomym lub słabo widzącym
e) Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją
f) Model pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim
g) Model pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
h) Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną
i) Model pracy z uczniem z autyzmem
j) Model pracy z uczniem z ADHD
k) Model pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym
l) niedostosowaniem społecznym
m) Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym
n) Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą
7. Nauczyciel edukacji specjalnej : - kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne w udzielaniu form wsparcia, wczesnej interwencji, wspomaganiu rozwoju i wyrównywaniu szans edukacyjnych, warsztat specjalistyczny.
8. Współpraca z rodzicami – metody wsparcia i pomocy.
9 Wizyta w Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 15 w Warszawie, ul. Dzieci Warszawy 42, 02-495 Warszawa, tel. 22 886 73 28, 503 160 099 http://poradnia15.pl
W cyklu 2022/23_Z:
1. System pojęć podstawowych pedagogiki ogólnej i korekcyjno-kompensacyjnej: 4. Specjalne potrzeby edukacyjne dziecka oraz sposoby ich zaspokojenia (zasady pracy, dostosowanie otoczenia, rodzaj pomocy; organizacja pracy, stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się) Referaty studentów w oparciu o Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Materiały dla nauczycieli |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- posiada własną strukturę wiedzy wnikającą z programu zajęć,
- posługuje się nią operatywnie w toku rozmowy i odpowiada na konkretne pytania sprawdzające efekty uczenia się,
- dokonuje samooceny swojego uczestnictwa w zajęciach,
- wyraża własne zadanie w kwestii wpływu przedmiotu Diagnoza psychopedagogiczna specjalnych potrzeb edukacyjnych na jego wykształcenie zawodowe.
Zajęcia obowiązkowe, polegają na osobistym udziale w nich studentów, gdyż mają charakter warsztatów metodycznych, podczas których nabierają oni konkretnych kompetencji, ucząc się efektywnego wiązania teorii z praktyką oraz ich zastosowania w działalności profilaktycznej i pomocowej. Nie dopuszcza się innych form organizacji studiowania tego przedmiotu.
Kryteria oceniania
1. Warunki:
- obecność na wszystkich zajęciach typu ćwiczenia,
- gotowość: przygotowanie merytoryczne i techniczne,
- aktywność operatywne posługiwanie się wiedzą przedmiotową i umiejętnościami oraz środkami dydaktycznymi.
2. Wykonanie terminowe zadań na oceny cząstkowe:
- modele ćwiczeń wspomagające rozwój dziecka o specjalnych potrzebach
w przedszkolu i szkole,
- pismo ręczne typu elementarzowe w zeszytach szkolnych,
3. egzamin i indywidualne zaliczenia nieobecności na zajęciach - forma ustna i/lub pisemna, kontakt indywidualny z wykładowcą w wyznaczonych terminach.
Literatura
1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii, Gdańsk 2011,
2. Grabałowska K., J. Jastrząb i in., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Toruń 2005,
3. Jastrząb J., Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002,
4. Jastrząb J., Usprawnianie systemu percepcyjno-motorycznego, Warszawa 2002,
5. Jastrząb J., Gry i zabawy terapeutyczne, Warszawa 2002,
6. Maurer A.,Dźwięki Program świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Kraków 2003,
7.E Minczakiewicz, Rozwój psychoruchowy dziecka
9. Wilgocka - Okoń B., Gotowość szkolna dzieci 6-letnich, Warszawa 2003,
10. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wersja elektroniczna www.men.gov.pl (https://static.scholaris.pl/main-file/102/533/podniesienie_efektywnosci_66011.pdf)
11. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, wersja elektroniczna www.men.gov.pl (https://static.scholaris.pl/main-file/102/539/specjalne_potrzeby_edukacyjne_66014.pdf)
Prawo oświatowe [ dostęp www.men.gov.pl/akty prawa]
1. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001591
2. Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001635
3. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniajcie rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001651
4. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa, dnia 28 lipca 2020 r. Poz. 1309 Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001309
Czasopisma:
1. Jastrząb J, Diagnoza nauczycielska w kompensacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 2012 nr 1(12) [dostęp www. ptd. edu.pl]
2. Jastrząb J., Szkolna pomoc psychologiczno - pedagogiczna alternatywą wobec poradnictwa zinstytucjonalizowanego, Biuletyn PTD Dysleksja, 2011 nr 1[dostęp www. ptd. edu.pl]
3. Jastrząb J.,Zaleska M.,Europejski tydzień świadomości dysleksji w Toruńskiej Szkole Terapeutycznej, „Wychowanie na co dzień” 2002 nr 12
4. Jastrząb J.,Zaleska M.,Ryzyko dysleksji - wczesna diagnoza na poziomie edukacji elementarnej „Wychowanie na co dzień” 2003 nr 10-11
5.Zaleska M, Dzieci "skradły mi serce", Biuletyn PTD DYSLEKSJA 2012 nr 2
6. Zaleska M., Kształcenie językowe w programie studiów pedagogicznych na UMK w Toruniu, Biuletyn PTD DYSLEKSJA 2013 nr 2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: