Psychopedagogiczna diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych WNP-PS-DIAG
1. System pojęć podstawowych pedagogiki ogólnej i korekcyjno-kompensacyjnej:
a) diagnoza pedagogiczna
b) specjalne potrzeby edukacyjne
c) pomoc psychologiczno - pedagogiczna
d) psychoprofilaktyka niepowodzeń edukacyjnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju.
2. Wczesne wspomaganie rozwoju. Zespoły wczesnego wspomagania rozwoju. Funkcje ośrodków wczesnej interwencji.
3. Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów ( w tym - wczesne wspomaganie rozwoju, pomoc psychologiczno- pedagogiczna, indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne i indywidualne nauczanie dzieci oraz podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej).
4. Specjalne potrzeby edukacyjne dziecka oraz sposoby ich zaspokojenia (zasady pracy, dostosowanie otoczenia, rodzaj pomocy; organizacja pracy, stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się) - etap przedszkolny, wczesnoszkolny oraz konsekwencje niezaspokojenia.
5. Wspomaganie rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach w przedszkolu i szkole - modele ćwiczeń.
Sprawność / niepełnosprawność systemu percepcyjno-motorycznego i procesów poznawczych jako czynniki sprzyjające/utrudniające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej i początkową naukę czytania, pisania:
a) ćwiczenia sprawności motorycznej - motoryka duża, motoryka mała, sprawność manualna i grafomotoryka ( przygotowanie ręki do nauki pisania),
b) ćwiczenia percepcji wzrokowo-przestrzennej,
c) ćwiczenia percepcji słuchowej.
6. Mowa pisana / czytanie i pisanie /na poziomie edukacji wczesnoszkolnej:
a) diagnoza możliwości, umiejętności i ograniczeń u dzieci 6-letnich – test dojrzałości szkolnej -DS 1 B. W. - Okoń,
b) obowiązujące standardy edukacyjne osiągnięć w nauce czytania i pisania.
7. Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : - kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne w udzielaniu form wsparcia, wczesnej interwencji, wspomaganiu rozwoju i wyrównywaniu szans edukacyjnych, warsztat specjalistyczny.
8. Współpraca z rodzicami – metody wsparcia i pomocy.
W cyklu 2021/22_Z:
1. System pojęć podstawowych pedagogiki ogólnej i korekcyjno-kompensacyjnej: a) diagnoza pedagogiczna b) specjalne potrzeby edukacyjne c) pomoc psychologiczno - pedagogiczna d) psychoprofilaktyka niepowodzeń edukacyjnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju. 2. Wczesne wspomaganie rozwoju. Zespoły wczesnego wspomagania rozwoju. Funkcje ośrodków wczesnej interwencji. 3. Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów ( w tym - wczesne wspomaganie rozwoju, pomoc psychologiczno- pedagogiczna, indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne i indywidualne nauczanie dzieci oraz podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej). 4. Specjalne potrzeby edukacyjne dziecka oraz sposoby ich zaspokojenia (zasady pracy, dostosowanie otoczenia, rodzaj pomocy; organizacja pracy, stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się) - etap przedszkolny, wczesnoszkolny oraz konsekwencje niezaspokojenia. 5. Wspomaganie rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach w przedszkolu i szkole - modele ćwiczeń. Sprawność / niepełnosprawność systemu percepcyjno-motorycznego i procesów poznawczych jako czynniki sprzyjające/utrudniające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej i początkową naukę czytania, pisania: a) ćwiczenia sprawności motorycznej - motoryka duża, motoryka mała, sprawność manualna i grafomotoryka ( przygotowanie ręki do nauki pisania), b) ćwiczenia percepcji wzrokowo-przestrzennej, c) ćwiczenia percepcji słuchowej. 6. Mowa pisana / czytanie i pisanie /na poziomie edukacji wczesnoszkolnej: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W.1. zna i rozumie podstawową terminologię z dziedzin: pedagogika korekcyjno - kompensacyjna, diagnoza, specjalne potrzeby edukacyjne, pomoc psychologiczno – pedagogiczna, K_WO1,
W. 2. zna cele, zasady, metody, formy organizacyjne pomocy i wsparcia wobec dzieci o specjalnych potrzeb edukacyjnych, K _WO13, K_WO14,
W. 3. wymienia akty prawa oświatowego regulujące zasady udzielania i organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, pomocy psychologiczno – pedagogicznej, rocznego przygotowania dzieci przedszkolnych i indywidualnego nauczania K _WO14,
W. 4. zna definicję diagnozy, specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych , wczesnego wspomagania rozwoju, pomocy psychologiczno-pedagogicznej K _WO1,
W. 5. rozumie i wyjaśnia wpływ zaburzeń i mikrozaburzeń rozwojowych na :
- dysfunkcje w procesach poznawczych,
- dezintegracje systemu percepcyjno - motorycznego,
- trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży,K_WO1,K_WO5.
W. 6. zna strategie uczenia się czytania i pisania K _WO9.
U.1. posługuje się kompetentnie specjalistyczną terminologią rozwiązując zadania praktyczne z diagnozy pedagogicznej ( przedszkolnej i szkolnej) i metod oraz zasad wsparcia K _UO1, K _UO8,
U.2. zna narzędzia diagnozy pedagogicznej do:
- oceny gotowości szkolnej,
- oceny opanowania umiejętności czytania i pisania K _UO9.
K.1. zaakceptuje odmienny sposób funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, K _kO2, K _kO4,
K.2. podejmie działania kompensujące specjalne potrzeby edukacyjne ucznia,
K.3. potrafi służyć radą i pomocą rodzicom i nauczycielom, K _KO3,
K.4. potrafi współdziałać z różnymi placówkami specjalistycznymi,
K _KO3,K _KO5,
K.5. posługuje się prawem oświatowym rozwiązując problemy uczniów, K _KO8.
Kryteria oceniania
1. Warunki:
- obecność na wszystkich zajęciach typu ćwiczenia,
- gotowość: przygotowanie merytoryczne i techniczne,
- aktywność operatywne posługiwanie się wiedzą przedmiotową i umiejętnościami oraz środkami dydaktycznymi.
2. Wykonanie terminowe zadań na oceny cząstkowe:
- modele ćwiczeń wspomagające rozwój dziecka o specjalnych potrzebach
w przedszkolu i szkole,
- pismo ręczne typu elementarzowe w zeszytach szkolnych,
- diagnoza graficznej strony pisma,
- diagnoza gotowości szkolnej,
- diagnoza umiejętności czytania i pisania na poziomie elementarnym.
3. Kolokwium zaliczeniowe - forma ustna i/lub pisemna, kontakt indywidualny z wykładowcą w wyznaczonych terminach.
Student
- posiada własną strukturę wiedzy wnikającą z programu zajęć,
- posługuje się nią operatywnie w toku rozmowy i odpowiada na konkretne pytania sprawdzające efekty uczenia się,
- dokonuje samooceny swojego uczestnictwa w zajęciach,
- wyraża własne zadanie w kwestii wpływu przedmiotu Diagnoza psychopedagogiczna specjalnych potrzeb edukacyjnych na jego wykształcenie zawodowe.
Zajęcia obowiązkowe, polegają na osobistym udziale w nich studentów, gdyż mają charakter warsztatów metodycznych, podczas których nabierają oni konkretnych kompetencji, ucząc się efektywnego wiązania teorii z praktyką oraz ich zastosowania w działalności profilaktycznej i pomocowej. Nie dopuszcza się innych form organizacji studiowania tego przedmiotu.
Literatura
Literatura:
Wybrane pozycje książkowe:
1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii, Gdańsk 2011,
2. Grabałowska K., J. Jastrząb i in., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Toruń 2005,
3. Jastrząb J., Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002,
4. Jastrząb J., Usprawnianie systemu percepcyjno-motorycznego, Warszawa 2002,
5. Jastrząb J., Gry i zabawy terapeutyczne, Warszawa 2002,
6. Maurer A.,Dźwięki Program świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Kraków 2003,
7.E Minczakiewicz, Rozwój psychoruchowy dziecka
8 K. Skarbek, I. Wrońska, Diagnoza i wspomaganie rozwoju ruchowego dziecka w wieku przedszkolnym
9. Wilgocka - Okoń B., Gotowość szkolna dzieci 6-letnich, Warszawa 2003,
10. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wersja elektroniczna www.men.gov.pl
11. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży.Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, wersja elektroniczna www.men.gov.pl
Prawo oświatowe [ dostęp www.men.gov.pl/akty prawa]
1. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
2. Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju,
3. Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
4. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniajcie rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych,
Czasopisma:
1. Jastrząb J, Diagnoza nauczycielska w kompensacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 2012 nr 1(12) [dostęp www. ptd. edu.pl]
2. Jastrząb J., Szkolna pomoc psychologiczno - pedagogiczna alternatywą wobec poradnictwa zinstytucjonalizowanego, Biuletyn PTD Dysleksja, 2011 nr 1[dostęp www. ptd. edu.pl]
3. Jastrząb J.,Zaleska M.,Europejski tydzień świadomości dysleksji w Toruńskiej Szkole Terapeutycznej, „Wychowanie na co dzień” 2002 nr 12
4. Jastrząb J.,Zaleska M.,Ryzyko dysleksji - wczesna diagnoza na poziomie edukacji elementarnej „Wychowanie na co dzień” 2003 nr 10-11
5.Zaleska M, Dzieci "skradły mi serce", Biuletyn PTD DYSLEKSJA 2012 nr 2
6. Zaleska M., Kształcenie językowe w programie studiów pedagogicznych na UMK w Toruniu, Biuletyn PTD DYSLEKSJA 2013 nr 2
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: