Diagnostyka w pedagogice specjalnej WNP-PS-D-CW
1. Założenia teoretyczne diagnostyki:
1a. Rys historyczny, podstawowe pojęcia.
1b Diagnoza - autodiagnoza.
1c. Typologia procesu diagnozy.
1d. Diagnoza - specyfika, cechy, funkcje.
1e. Paradygmaty diagnostyki.
2. Założenia metodologiczne diagnostyki:
2a. Elementy składowe i ich funkcja w procesie diagnozowania.
2b. Modele diagnozy i ich zastosowanie w diagnostyce specjalnej.
2 c. Metody i techniki i narzędzia diagnostyczne.
2 d. Pomiar w diagnostyce.
3. Podstawowe założenia kontaktu diagnostycznego.
3a. Psycholog i pedagog w roli diagnosty – osobowość, kompetencje.
3b. Relacja diagnostyczna – zasady nawiązywania i podtrzymania kontaktu diagnostycznego.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PSPE_W06 Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym specyfikę projektowania i prowadzenia badań w pedagogice specjalnej, w szczególności metody badań stosowane w naukach humanistycznych i społecznych oraz postulat wieloparadygmatyczności,
PSPE_U04 Student potrafi w sposób pogłębiony diagnozować, oceniać złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne, resocjalizacyjne oraz projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników,
PSPE_U05 Student umiejętnie wykorzystuje aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
PSPE_K10 Student jest gotów do dostrzegania etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h
Przygotowanie się do zaliczenia 20h
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca:
Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży (ss.20-44). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak."
Janowski, A. (2010). Poznanie uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej (96-114). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ziemski, S. (1973). Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza Powszechna
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: