Wiedza o sztuce, estetyce i kulturze WNP-PPWZ-WSEKK-1
Konwersatorium „Wiedza o sztuce, estetyce i kulturze” służy zaznajomieniu się ze specyfiką wymykającego się definicjom zjawiska, jakim jest sztuka. Podczas zajęć przyjrzymy się próbom pochwycenia, czym jest fenomen ludzkiej twórczości, przybliżymy podstawowe pojęcia i kategorie estetyczne, mitologię i historię sztuki, wskażemy miejsce, jakie sztuka zajmuje pośród innych praktyk kulturowych. Celem konwersatorium jest ułatwienie student(k)om poruszania się po mapie pojęć i zjawisk artystycznych, tak by w swej praktyce pedagogicznej byli w stanie skutecznie przekazywać swą wiedzę.
Zajęcia obejmą w szczególności poniższe zagadnienia:
1) Podstawowe pojęcia i definicje związane ze sztuką;
2) Sztuka dobra a sztuka zła – o waloryzacji sztuki;
3) Aktualność kategorii piękna;
4) Aktualność kategorii wzniosłości;
5) Niesamowitość sztuki i niesamowite w sztuce;
6) Artysta a rzemieślnik;
7) Mit artysty: geniusz, szaleniec, prorok, błazen?
8) Historia historii sztuki;
9) Jak interpretować sztukę?
10) Pomniki i antypomniki;
11) O kolekcjonowaniu;
12) Animacja społeczności za pomocą sztuki;
13) Terapia poprzez sztukę;
14) Artysta jako kurator, kurator jako artysta;
15) Awizualność w sztukach wizualnych
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
1) zna i rozumie zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych, muzycznych i
kultury;
2) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne
umiejętności związane z działalnością dydaktyczną, korzystając
z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych
technologii informacyjnych (ICT).
3) jest gotowy/a do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
4) jest gotowy/a do dostrzegania znaczenia kultury i sztuki w życiu człowieka,
wykazywania się wrażliwość artystyczną w pracy
pedagogicznej.
opis ECTS:
Udział w konwersatorium 15 godzin
praca własna z literatura ok. 40 godzin
przygotowanie wystąpienia ok. 20 godzin
SUMA GODZIN ok. 75
LICZBA ECTS 3
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z zajęć wystawiana jest na podstawie prezentacji zaliczeniowej, obejmującej autorską interpretację dzieła sztuki/artefaktu/zjawiska artystycznego. Przy ocenianiu brana pod uwagę będzie także aktywność na zajęciach.
Zajęcia prowadzone w trybie online. Obecność na wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2007
J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury [w:] Kłopoty z kulturą, 2000
D. Czaja, Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu, Kraków 2013
Krzysztof Czyżewski, Krasnogrudzki most. Niezbędnik budowniczego, Sejny 2016.
oraz teksty wskazywane na bieżąco podczas zajęć.
W cyklu 2021/22_L:
U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2007 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: