Seminarium magisterskie WNP-PPWZ-SM2V
W ramach prowadzonych zajęć zostanie ukazana specyfika badań naukowych prowadzonych na gruncie pedagogiki. Zostaną omówione poszczególne etapy procesu badawczego oraz ogólne zasady przygotowania i budowy pracy naukowej, ze zwróceniem uwagi na stronę edytorską. Oddzielna uwaga będzie poświęcona wyborowi problematyki właściwej dla pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, formułowaniu problemu badawczego i tematu pracy dyplomowej, jak też doborowi i podziałowi literatury. Zostanie przybliżona specyfika prac, w których łączy się wiedzę teoretyczną z praktyką. W grupie prezentowanych zagadnień zostanie przybliżona kwestia ochrony własności intelektualnej i praw autorskich. Od uczestników Seminarium oczekuje się przyswojenia wiedzy i nabycia umiejętności pozwalających na zastosowanie warsztatu badawczego koniecznego w przygotowaniu pracy dyplomowej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna przedmiotową i metodologiczną specyfikę pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- pogłębił i uporządkował wiedzę dotyczącą różnych szkół i stanowisk w zakresie metodologii stosowanej w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
-przyswoił wiedzę w zakresie zagadnień etycznych występujących przy pisaniu prac dyplomowych.
W zakresie umiejętności student:
- potrafi właściwie dobierać treści i formułować problemy badawcze obecne w przestrzeni pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- właściwie dobiera metody i techniki pozwalające na rozwinięcie problematyki określonej w temacie pracy;
- trafnie stosuje wymagania dotyczące strony edytorskiej (podział treści, styl, język, przypisy, bibliografia, materiały graficzne);
- wykazuje się umiejętnością pracy w zespole badawczym;
- potrafi dzielić się z innymi osiągnięciami swojej pracy badawczej.
- umie krytycznie ocenić poziom posiadanej i ma świadomość stałego doskonalenia się.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Ocena bardzo dobry (5)
- 90%-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dobry plus (4.5)
- 80%-89% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dobry (4)
- 70%-79% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dostateczny plus (3.5)
- 60%-69% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dostateczny (3)
- 50%-59% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena niedostateczny
- mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Creswell,J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, tłum. J. Gilewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Goriszowski W., Badania pedagogiczne w zarysie. Skrypt dla studentów pedagogiki, Warszawa 2003.
Palka S., Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Rubacha, K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Yin, R.K, Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, tłum. J. Gilewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.
Literatura uzupełniająca
Konecki, K.T., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Kubinowski, D.. Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018.
Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską?, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: