Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Kształcenie humanistyczne i zawodowe w przygotowaniu do pracy pedagoga WNP-PPWZ-PZNH-KG
Treść zajęć:
Arystotelesowskie cele poznawcze:
- cel teoretyczny
- cel praktyczny
Dwa aspekty poznania praktycznego:
- aby skutecznie działać na rzeczach zewnętrznych wobec podmiotu
- aby prawidłowo kształtować samego siebie
Sokratesa intelektualizm etyczny
Określenie wychowania moralnego
Kształcić czy wychowywać
"Człowiek dobry i zły"
Rola sprawności moralnych
Element religijny w wychowaniu
Rada Naukowa Konferencji Episkopatu Polski o finansowaniu badań humanistycznych.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Absolwent zna i rozumie zagadnienie wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych podstaw.
2. Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych.
3. Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.
Umiejętności:
1. Absolwent potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych.
2. Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin.
3. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.
Kompetencje:
1. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
2. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.
3. Dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.
Kryteria oceniania
Wykład problemowy, konwersatoryjny, indywidualna lektura, prezentacja wybranych zagadnień, dyskusja. Wymagana frekwencja i aktywność na zajęciach. Szczegóły zostaną podane na zajęciach.
Ocena 3,0 - student potrafi określić, czym jest kształcenie humanistyczne i zawodowe.
4,0 - potrafi określić, czym jest kształcenie humanistyczne i zawodowe oraz ukazać wzajemny ich związek.
5,0 - potrafi określić, czym jest kształcenie humanistyczne i zawodowe oraz ukazać wzajemny ich związek na gruncie różnych tendencji kulturowych i nurtów filozoficznych.
Literatura
Bartczak J., Aksjologia równowagi praw i obowiązków człowieka, w: Prawa człowieka i świat wartości, red. R. Moń, A. Kobyliński, Warszawa 2011, s. 323-335.
Cambiano G., Stać się człowiekiem, w: Człowiek Grecji, red. J.-P. Vernant, przeł. z włoskiego P. Bravo, Ł. Niesiołowski-Spanὸ, Warszawa 2000, s. 105-142.
Gałkowski J. W., Wprowadzenie, w: K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983, s. 5-16.
Gałkowski S., Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Lublin 2003, s. 22-28, 59-60, 83-84.
Jan Paweł II, List Juvenum Patris w setną rocznicę śmierci św. Jana Bosko [aneks], w: C. Bissoli, Jan Paweł II o systemie wychowawczym księdza Bosko, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2001, s. 136-154, z tego nr 1, 14-19.
Mazan A., Czy w dobie ponowoczesności rodzina, naród i kultura mogą jeszcze wychowywać, w: Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, red. E. Osewska, Warszawa 2011, s. 91-100.
Wyszyński S., Kimże jest człowiek..., Warszawa 1987, s. 159-169; 233-234.
Zalewski D., Klasycyzm zamiast modernizmu. Rzecz o edukacji, w: Człowiek w kulturze. Pismo poświęcone filozofii i kulturze Nr 12, Lublin 1999, s. 81-91.
Zubelewicz J., Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: