Pedagogika wczesnoszkolna WNP-PPWZ-PWW-EK
Przedmiot ma na celu analizę podstawowych problemów i kategorii pojęciowych z zakresu pedagogiki, które umożliwiają zrozumienie prawidłowości procesu nauczania i wychowania szkolnego, w kontekście potrzeb i możliwości rozwojowych ucznia. Przedmiot, sięgając do nauk filozoficznych, psychologicznych czy socjologicznych zwraca uwagę na osiągnięcia pedagogiki istotne dla praktyki edukacyjnej, a także aktualne tendencje w rozwoju pedagogiki i zagadnienia będące przedmiotem badań oraz rozważań teoretycznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W3 - Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej.
W4 - Student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki
wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i
metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i
normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki
wczesnoszkolnej i alternatywnej.
U03 - Student potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej
wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej.
U04 - Student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować,
realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i
wychowania.
K2 - Student prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Kryteria oceniania
Na ocenę bdb/5/ Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki
wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i
metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i
normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki
wczesnoszkolnej i alternatywnej. Potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. Potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować,
realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i
wychowania. Prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Na ocenę db+/4,5/ Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki
wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i
metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i
normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki
wczesnoszkolnej i alternatywnej. Potrafi refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. Potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci (w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Na ocenę db /4,0/ Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki
wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i
metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i
normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki
wczesnoszkolnej i alternatywnej. Potrafi obserwować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. Potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci (w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Na ocenę sostateczną+ /3,5/ Student zna podstawową wiedzę z zakresu wczesnej edukacji, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i alternatywnej. Potrafi obserwować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. Potrafi prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci (w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Na ocenę dostateczną /3,0/ Student zna podstawową wiedzę z zakresu wczesnej edukacji, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej, zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i alternatywnej. Potrafi obserwować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. Potrafi prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci (w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz planować, realizować i oceniać programy kształcenia i wychowania.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: