Statystyka dla pedagogów WNP-PPWZ-PSC-KS
Pełen opis:
Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/Pasw Statistics
1. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS
2. Przygotowanie danych do analizy i zarządzanie zbiorami danych/przekształcanie danych
3. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej
4. Miary rozproszenia
5. Tabele zależności i testy chi-kwadrat
6. Statystyka indukcyjna
7. Testy parametryczne
8. Indexy
W cyklu 2022/23_L:
Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/Pasw Statistics |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawowe pojęcia statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych)
Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych.
Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu).
Student potrafi wymienić podstawowe testy statystyczne, podaje ich hipotezy (zerowe i alternatywne) oraz założenia.
UMIEJĘTNOŚCI
Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics.
Student potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics.
Student wykonuje prostą, jak i bardziej złożoną analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics.
Student potrafi prawidłowo opisać uzyskane wyniki, jak i dokonać ich interpretacji.
KOMPETENCJE
Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.
Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)
AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Udział w ćwiczeniach - 16h
Przygotowanie się do zaliczenia - 16h
SUMA GODZIN: 32h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach - możliwa jedna nieobecność;
Egzamin w formie testowej;
Kolokwia, praca samodzielna jak i w grupach
70% praca pisemna
20% aktywność i uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach
10% obecność
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków.
Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków.
Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007.
Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013.
Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.
W cyklu 2022/23_L:
Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: