Psychologia rozwoju człowieka WNP-PPWZ-PRCZC
MS Teams
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aV0Is0ox0ae1GVtiL3knR-76yL8zNcYhUxI8STVQq8bA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d3e008b-cea8-4fdd-8e77-673e42156163&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Kod zespołu: 7cm4m5b
Cele przedmiotu: student po odbyciu zajęć będzie potrafił zdefiniować rozwój, zaprezentować historyczne poglądy na dzieciństwo i rozwój człowieka, przeanalizować główne problemy psychologii rozwojowej, zaprojektować badania nad rozwojem człowieka, scharakteryzować czynniki rozwoju człowieka, poddać krytycznej analizie teorie rozwoju człowieka, opisać etapy rozwoju człowieka na przestrzeni całego życia, zaprezentować rozwój motoryczny, sensoryczny, poznawczy, językowy i społeczno–emocjonalny człowieka.
Treści merytoryczne:
1. Zagadnienia terminologiczne oraz historyczne poglądy na dzieciństwo i rozwój człowieka.
2. Główne problemy w psychologii rozwojowej: natura czy wychowanie, ciągłość czy skokowość rozwoju, rozwój normatywny czy idiograficzny.
3. Metody badań w psychologii rozwojowej: typy badań (badania opisowe, korelacyjne, eksperymentalne); badanie rozwoju (badania podłużne, poprzeczne, międzykulturowe, porównawcze); problemy etyczne w badaniach.
4. Czynniki rozwoju człowieka: dziedziczność, środowisko, aktywność własna.
5. Znaczenie zabawy dla prawidłowego rozwoju dziecka.
6-7. Teorie rozwoju człowieka i stadia / okresy rozwoju – krótka charakterystyka: rozwój prenatalny, okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, wczesnoszkolny, adolescencji, dorosłości, senioralny, terminalny.
Ćwiczenia: 15 godzin
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Samodzielne przygotowanie do zajęć i zaliczeń: 5 godz.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat prawidłowości rozwojowych wyjaśniających sposób funkcjonowania człowieka na poszczególnych etapach jego życia warunkujących efektywność metod wychowawczych.
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wyższych poziomów funkcjonowania.
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w zespołach terapeutycznych i współpracy z innymi profesjonalistami wspierającymi rozwój człowieka.
Kryteria oceniania
Zaliczenia cząstkowe ćwiczeń: samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania), samoocena efektów pracy zespołowej, ocena aktywności studenta na ćwiczeniach. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę.
Literatura
Brzezińska A. (2006).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D.Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP.
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom II, rozdziały 1-6). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
Birch T., Malim (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom I, III). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Murray L. (2014). Psychologia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: