Psychologia rozwoju człowieka WNP-PPWZ-PRCW
Pojęcie rozwoju, zmiany rozwojowej, tempa, rytmu i dynamiki
Stadia rozwoju człowieka
Uwarunkowania rozwoju człowieka - koncepcje jedno i wieloczynnikowe
Rodzina jako środowisko wychowawcze dziecka
Wybrane teorie wyjaśniające rozwój psychoruchowy człowieka (m.in. teoria J. Piageta, L.S.Wygotskiego, J. Brunera, U. Bronfenrennera, A.Bandury)
Charakterystyka rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, moralnego oraz rozwoju mowy w od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości.
Dziecko jako odbiorca i twórca sztuki
Etapy rozwoju rysunku dziecka
Zabawa i zabawki w rozwoju dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa
Zaburzenia w rozwoju dzieci - przegląd wybranych zespołów genetycznych (etiologia, epidemiologia, charakterystyka, przebieg rozwoju, szanse edukacyjne, terapia)
Wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka oraz rozwijania umiejętności psychospołecznych na poszczególnych etapach życia
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA. studia jednolite magisterskie:
PPW_W02 zna i rozumie historyczne i współczesne teorie oraz uwarunkowania rozwoju człowieka
PPW_W06 zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej
PPW_U02 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole
PPW_K01 jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania pomiędzy wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia niestacjonarne I stopnia:
NP1_W05 zna i rozumie pojęcia z obszaru psychologii rozwojowej, w tym koncepcje psychologiczne człowieka oraz uwarunkowania jego rozwoju w cyklu życia
NP1_U04 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i zawodowych
NP1_K02 jest gotowy do wykorzystywania wiedzy psychologicznej dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań wspierających
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h
Przygotowanie się do egzaminu 40h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bee, H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Birch, A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarycie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińka A. I. (2015). Psychologiczne portrety. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ciccarelli S. K., White J. N. (2015). Psychologia, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza„Impuls”.
Twardowski A. (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PolskiegoTowarzystwa Pedagogicznego.
Turner, J. S. Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Vasta, R. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wadsworth, B. J. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Eliot L. (2010).,Co tam się dzieje. Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych latach życia, Wyd. Media Rodzina, Poznań.
Rostowski J. (2012), Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Wyd. Difin, Warszawa.
Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.).(2008), Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: