Psychologia rozwoju człowieka WNP-PPWZ-PRC-KK
Pojęcie rozwoju, zmiany rozwojowej, tempa, rytmu i dynamiki
Stadia rozwoju człowieka
Uwarunkowania rozwoju człowieka - koncepcje jedno i wieloczynnikowe
Rodzina jako środowisko wychowawcze dziecka
Wybrane teorie wyjaśniające rozwój psychoruchowy człowieka (m.in. teoria J. Piageta, L.S.Wygotskiego, J. Brunera, U. Bronfenrennera, A.Bandury)
Charakterystyka rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, moralnego oraz rozwoju mowy w od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości.
Dziecko jako odbiorca i twórca sztuki
Etapy rozwoju rysunku dziecka
Zabawa i zabawki w rozwoju dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa
Wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka oraz rozwijania umiejętności psychospołecznych na poszczególnych etapach życia
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA:
PPW_W2 zna i rozumie historyczne i współczesne teorie oraz uwarunkowania rozwoju człowieka
PPW_W6 zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej
PPW_W7 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu specyfiki rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz potrafi rozpoznawać zróżnicowane możliwości i trudności rozwojowe dziecka
PPW_U2 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole
PPW_U3 potrafi wnikliwie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje pedagogiczne w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka
PPW_K3 jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania pomiędzy wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia niestacjonarne I stopnia:
NP1_W05 zna i rozumie pojęcia z obszaru psychologii rozwojowej, w tym koncepcje psychologiczne człowieka oraz uwarunkowania jego rozwoju w cyklu życia
NP1_U04 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i zawodowych
NP1_K02 jest gotowy do wykorzystywania wiedzy psychologicznej dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań wspierających
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h
Przygotowanie się do egzaminu 40h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bee, H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Birch, A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarycie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińka A. I. (2015). Psychologiczne portrety. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ciccarelli S. K., White J. N. (2015). Psychologia, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza„Impuls”.
Twardowski A. (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PolskiegoTowarzystwa Pedagogicznego.
Turner, J. S. Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Vasta, R. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wadsworth, B. J. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Eliot L. (2010).,Co tam się dzieje. Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych latach życia, Wyd. Media Rodzina, Poznań.
Rostowski J. (2012), Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Wyd. Difin, Warszawa.
Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.).(2008), Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Link do zespołu w MS TEAMS (sobota 9.45-11.15) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8yyX-EclCmpPXRPCBvFcdnAqmBR7Q9FvkPzwgHakrCs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1f5088c-7a2e-44a3-b118-94f10d50b4e4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod do zespołu w MS TEAMS (proszę używać w celu dołączania do zajęć) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: