Pedagogika przedszkolna WNP-PPWZ-PPW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
Wiedzy:
EK-1 student opisuje rys historyczny wychowania przedszkolnego, wymienia i rozróżnia koncepcje wychowania przedszkolnego. Zna organizację wychowania przedszkolnego w Polsce.
EK-2 student wymienia funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania metod i roli zabawy w edukacji przedszkolnej.
EK-3 student opisuje kompetencje nauczyciela wychowania przedszkolnego i formy jego współpracy z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym, zna współczesne problemy i potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym.
EK-4 student posiada podstawową wiedzę na temat adaptacji oraz diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym, planowania pracy pedagogicznej.
Umiejętności:
EK-5 - wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych,
EK-6 aranżuje przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi, planuje pracę pedagogiczną z odpowiednim doborem metod oraz wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa.
Kompetencji społecznych:
EK-7 chętnie podejmuje wyzwania zawodowe i osobiste. Jest otwarty na aktywne i nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole i dyskutuje, cechuje go wytrwałość i kreatywność w podejmowaniu działań. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student posiada podstawową wiedzę odnośnie najważniejszych faktów z historii wychowania przedszkolnego. Zna koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, zna podstawowe metody pracy, kompetencje nauczyciela. Wie, jak powinien przebiegać proces adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej oraz jaką rolę pełni zabawa w życiu dziecka przedszkolnego.
ocena dst. plus (3,5) – student zna i omawia najważniejsze fakty z historii wychowania przedszkolnego. Zna koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, zna i omawia metody pracy i kompetencje nauczyciela. Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym o procesie adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej oraz roli zabawy w życiu dziecka przedszkolnego.
ocena db (4,0) – student zna i potrafi wymienić najważniejsze fakty z historii wychowania przedszkolnego. Zna koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego i rozumie znaczenie zabawy w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Zna i wymienia metody pracy i kompetencje nauczyciela. Zna sposób procesie prowadzenia adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej.
ocena db plus (4,5) - student opisuje rys historyczny wychowania przedszkolnego. Zna i potrafi scharakteryzować koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna i opisuje funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego. Wymienia i opisuje metody pracy i kompetencje nauczyciela. Zna i przedstawia sposób prowadzenia adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej.
ocena bdb (5) – student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o rysie historycznym wychowania przedszkolnego. Zna i rozumie koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna i opisuje funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, wymienia i opisuje metody pracy i kompetencje nauczyciela. Potrafi scharakteryzować i proponuje sposób planowania i organizacji adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) – posiada podstawowa wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, na niskim poziomie aranżuje przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną, stosuje podstawowe metody, na poziomie podstawowym wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, potrafi się z nimi porozumieć.
ocena dst. plus (3,5) – na poziomie dostatecznym posiada wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, stara się aranżować przestrzeń edukacyjną i planować pracę pedagogiczną, która sprzyja rozwojowi dziecka z zastosowaniem podstawowych metod, stara się wspierać dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, potrafi się z nimi porozumieć.
ocena db (4,0) – posiada wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i potrafi ją wykorzystać w celu dokonania analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, aranżuje przestrzeń edukacyjną i planuje pracę pedagogiczną, która sprzyja rozwojowi dziecka z zastosowaniem odpowiednich metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa.
ocena db plus (4,5) – wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, potrafi zaaranżować odpowiednią przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem odpowiednich, aktywizujących metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa.
ocena bdb (5,0) – wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, potrafi na wysokim poziomie zaaranżować odpowiednią przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem odpowiednich, aktywizujących i kreoawtynych metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) – ma podstawową świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu nowe metody pracy. Na niskim poziomie bierze udział w pracach grupy, sporadycznie wypowiada się na wybrany temat. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, które realizuje na poziomie podstawowym. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dostatecznym.
ocena dst. plus (3,5) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Angażuje się w pracę zespołu w sposób dostateczny, zabiera głos w dyskusji odnośnie wybranych tematów. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, które realizuje w sposób dostateczny. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dostatecznym.
ocena db (4,0) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które stara się zrealizować zgodnie z planem. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
ocena db plus (4,5) – wykazuje dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty, wzbogacać go o nowoczesne metody pracy, również online. Współpracuje w zespole i próbuje kierować jego pracami, aktywnie uczestniczy w dyskusjach na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które planuje i doprowadza do efektów końcowych. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
ocena bdb (5,0) – wykazuje bardzo dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty, wzbogacać go o nowoczesne metody pracy, również online. Współpracuje w zespole i kieruje jego pracami, chętnie dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które planuje i doprowadza do efektów końcowych. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
Opis składowych oceny końcowej
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność nieobowiązkowa na wykładzie; warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń;
2. egzamin ustny
Literatura
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2005.
Klim - Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010.
Waloszek D., Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018.
Kordziński J., Nowoczesne nauczanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022.
Żytko M., Edukacja w dialogu, Warszawa 2021.
https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/podstawy_pedagogiki_przedszkolnej.pdf
https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-%c5%9aWIAT-LAT-DZIECI%c4%98CYCH-Zabawa-czyli-co-i-po-co.pdf
https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy1.pdf
https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2012-EDUKACJA-Adaptacja-dziecka-3-l-do-przedszkola.pdf
W cyklu 2022/23_Z:
Leżańska W., Płóciennik E., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź 2021. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: