Pedagogika przedszkolna WNP-PPWZ-PPCC
Student pozna podstawy pedagogiki przedszkolnej. Zdobędzie umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w pracy nauczyciela przedszkola.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy:
EK-1 student zna historię wychowania przedszkolnego, wymienia i wskazuje podstawy koncepcji wychowania przedszkolnego. Zna treści programowe z zakresu wychowania przedszkolnego.
EK-2 student wymienia dokumenty będące podstawą pracy nauczyciela oraz metody stosowane w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
EK-3 student zna organizacją środowiska przedszkolnego, w tym podstawy organizacji przestrzeni oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
EK-4 student posiada wiedzą o przebiegu adaptacji oraz diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym.
Umiejętności:
EK-5 student wykorzystuje i integruje zdobytą wiedzą odnośnie koncepcji wychowania przedszkolnego w praktyce,
EK-6 student potrafi wdrożyć w swojej pracy podstawy adaptacji oraz diagnozy szkolnej,
organizuje .
EK-7 student organizuje środowisko swojej pracy w przedszkolu planując zagospodarowanie Sali, organizację zajęć dla dzieci oraz współpracę z rodzicami.
Kompetencji społecznych:
EK-8 student chętnie podejmuje wyzwania zawodowe i osobiste. Współpracuje w zespole.
EK-9 student przejawia wysoką kulturę osobistą, szacunkiem wobec członków grupy oraz wykładowcy.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Pogadanka, pokaz, burza mózgów, praca w grupach, praca z tekstem.
Efekty w obszarze wiedzy – ocenianie ciągłe.
Efekty w obszarze umiejętności – zadania wykonywane podczas ćwiczeń.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe.
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student posiada podstawową wiedzę odnośnie najważniejszych faktów z historii wychowania przedszkolnego. Zna podstawy koncepcji wychowania przedszkolnego i zapisy podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Wymienia dokumenty będące podstawą pracy nauczyciela oraz metody stosowane w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. zna organizacją środowiska przedszkolnego. Posiada podstawową wiedzę o przebiegu adaptacji oraz diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym.
ocena dst. plus (3,5) – student zna rys historyczny wychowania przedszkolnego oraz podstawy koncepcji wychowania przedszkolnego. Zna zapisy podstawy programowej wychowania przedszkolnego i dokumenty będące podstawą pracy nauczyciela. Na poziomie dostatecznym posiada wiedzę o metodach stosowanych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz przebiegu adaptacji oraz diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym. Zna podstawy organizacji środowiska przedszkolnego.
ocena db (4,0) – student zna i potrafi wymienić najważniejsze fakty z historii wychowania przedszkolnego oraz założenia koncepcji wychowania przedszkolnego. Wie jak wygląda organizacja wychowania przedszkolnego. Zna i wymienia metody pracy i kompetencje nauczyciela. Wie, jak powinien przebiegać proces adaptacji i diagnozy szkolnej.
ocena db plus (4,5) - student opisuje rys historyczny wychowania przedszkolnego, a także potrafi scharakteryzować koncepcje wychowania przedszkolnego. Zna i opisuje organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Wymienia i opisuje metody pracy i kompetencje nauczyciela oraz przedstawia sposób prowadzenia adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej.
ocena bdb (5) – student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o rysie historycznym wychowania przedszkolnego. Zna i rozumie koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna i charakteryzuje metody pracy, kompetencje nauczyciela przedszkola. Potrafi opisać i proponuje sposób planowania i organizacji adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) – student na poziomie podstawowym wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie koncepcji wychowania przedszkolnego. Stosuje podstawowe metody i podstawy organizacji pracy w przedszkolu. Na niskim poziomie wdraża podstawy procesu adaptacji i diagnozy szkolnej.
ocena dst. plus (3,5) – student na poziomie dostatecznym wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie koncepcji wychowania przedszkolnego i organizacji pracy w przedszkolu. Stosuje poznane metody pracy z dziećmi. Stara się wdrażać podstawy procesu adaptacji i diagnozy szkolnej.
ocena db (4,0) – student potrafi stworzyć podstawowe zadania uwzględniając koncepcje wychowania przedszkolnego. Na poziomie dobrym organizuje pracę nauczyciela, w tym aranżuje przestrzeń edukacyjną i planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem odpowiednich metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym. Potrafi wspierać dziecko w procesie adaptacji i przygotowania do nauki szkolnej.
ocena db plus (4,5) – wykorzystuje i integruje wiedzę w celu stworzenia zabaw i zadań zgodnie z poznanymi koncepcjami wychowania przedszkolnego. Potrafi organizować środowisko przedszkolne, zaaranżować odpowiednią przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem odpowiednich, aktywizujących metod. Potrafi przeprowadzić diagnozę gotowości szkolnej, wspiera dziecko w procesie adaptacji.
ocena bdb (5,0) – wykorzystuje i integruje wiedzę w celu stworzenia kreatywnych zabaw i zadań zgodnie z poznanymi koncepcjami wychowania przedszkolnego. Potrafi na bardzo dobrym poziomie organizować środowisko przedszkolne, zaaranżować odpowiednią przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem dobranych w sposób odpowiedni metod. W procesie adaptacji dziecka wspiera go i jest czynnym obserwatorem, potrafi dokonać diagnozy gotowości szkolnej.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) – ma podstawową świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu nowe metody pracy. Przejawia kulturę osobistą i szacunek do członków grupy i wykładowcy na poziomie dostatecznym.
ocena dst. plus (3,5) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Angażuje się w pracę zespołu w sposób dostateczny, zabiera głos w dyskusji odnośnie wybranych tematów. Przejawia kulturę osobistą i szacunek do członków grupy i wykładowcy.
ocena db (4,0) – chce wzbogacać warsztat swojej pracy o nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje na każdy temat. Przejawia wysoką kulturę osobistą i szacunek do członków grupy i wykładowcy.
ocena db plus (4,5) – wykazuje dużą chęć i potrzebę własnego rozwoju osobistego i zawodowego. Współpracuje w zespole i próbuje kierować jego pracami, aktywnie uczestniczy w dyskusjach na każdy temat. Przejawia wysoką kulturę osobistą i szacunek do członków grupy i wykładowcy.
ocena bdb (5,0) – wykazuje bardzo dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty. Współpracuje w zespole i kieruje jego pracami, chętnie dyskutuje na każdy temat. Przejawia wysoką kulturę osobistą i szacunek do członków grupy i wykładowcy.
Opis składowych oceny końcowej
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach
2. aktywność na zajęciach
3. prace zaliczeniowe
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: