Profesjonalny nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej WNP-PPWZ-PNW
1. Kompetencje nauczyciela SP.
2. Koncepcje rozwoju profesjonalnego nauczyciela SP.
3. Funkcje nauczyciela SP.
4. Przywództwo nauczycieli SP.
5. Niezbędna dokumentacja nauczyciela SP.
6. Awans zawodowy nauczyciela SP.
7. Współpraca i komunikacja z rodzicami uczniów klas 1-3.
8. Zajęcia warsztatowe.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 - student rozumie uwarunkowania psychologiczno - społeczne funkcjonowania uczniów i ich rodziców w działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej.
EK2 – student potrafi samodzielnie zaprojektować i realizować ścieżkę własnego rozwoju osobowego i zawodowego oraz wspierać rozwój innych uczestników działalności edukacyjno – wychowawczej.
EK-3 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej. Jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy, także o umiejętność porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej oraz dialogowego rozwiązywania konfliktów i tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej oraz poza nią.
Uzasadnienie ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 8 godz.
Analiza literatury: 15 godz.
Przygotowanie prac: 15 godz.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994,
Musiał E., W drodze do doskonałości, czyli perspektywa rozwoju zawodowego nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w nowym systemie awansu zawodowego, Społeczeństwo-Edukacja-Język 2023, nr 17, 93.109.
Strychowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2003,
Ferenc K. , Kozioł E. (red)., Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002,
Majewska-Gałęziak (red.)., Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych.,
Szempruch J.., Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2003
Red. Madalińska – Michalak J., O nową jakość edukacji nauczycieli, WUW, Warszawa, 2017.
Literatura uzupełniająca:
Dylak S., Nauczyciel – kompetencje i kształcenie zawodowe, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.
Czykwin. E., Samoświadomość nauczyciela, Białystok 1995.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: