Psychologia kliniczna WNP-PPWZ-PKW-KK
Psychologia kliniczna jako nauka stosowana - obszary zainteresowań
Pojęcie zdrowia, choroby, dobrostanu, normy, patologii
Mechanizmy powstawania zaburzeń zdrowia psychicznego
Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej
Klasyfikacje zaburzeń zdrowia psychicznego
Wybrane zaburzenia psychiczne - etiologia, objawy i leczenie m.in. zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia zachowania i opozycyjno-buntownicze, całościowe zburzenia rozwoju, zaburzenia psychotyczne i inne)
Wybrane narzędzia diagnostyczne diagnostyczne i kierunki pomocy psychologicznej: pomoc psychologiczna, psychoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA:
PPW_W6 Zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci, młodzieży i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej realizowanej w ramach edukacji elementarnej
PPW_W8 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zaburzeń, odchyleń i dysharmonii rozwojowych dziecka w młodszym wieku szkolnym, w szczególności dotyczącą patomechanizmów ich powstawania, możliwości rozpoznawania oraz kierunków pracy terapeutycznej
PPW_U3 Potrafi diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii klinicznej
PPW_K3 Jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
PPW_K5 Jest gotowy do porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery komunikacji w grupie
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia niestacjonarne I stopnia:
NP1_W05 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, obejmującą pojęcie zdrowia, choroby, dobrostanu, normy, patologii, orientacji patogenetycznej i salutogenetycznej oraz wybranych zaburzeń psychicznych i uwarunkowań rozwoju człowieka
NP1_U04 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjno-wychowawczych
NP1_ K02 Jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z zakresu psychologii klinicznej do rozpoznawania zróżnicowanych potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 8h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 32h
Przygotowanie się do kolokwium 20h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bilikiewicz A. (2007), Psychiatria, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL,
Kendall, P.C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne, Gdańsk: GWP.
Kubacka-Jasiecka (2010), Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L. (2003), Psychopatologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Sęk H.,(2007), Psychologia kliniczna 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Strelau (2005), Psychologia. Podręcznik akademicki T.3, Gdańsk: GWP
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Link do zespołu w MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3as-_QYwRFN2McCV6tHrY7Ghf7V9PlsRRDM0jyuJZAh5I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2cb81b6-eb77-46b1-a427-c182f7e4054c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod do zespołu w MS TEAMS (proszę używać w celu dołączania do zajęć) lty416u Link do egzaminu 29.01.2022 godz. 13.30-13.50 https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=MIRXEhvFFkiBY8coEDW5s6EnbX5Tv89LjlCwn16f_OhUM0NBNklSNllCNU9HS01JRE5OR1VFV1FVWi4u Link do egzaminu 30.01.2022 godz. 10.00-10.20 https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=MIRXEhvFFkiBY8coEDW5s6EnbX5Tv89LjlCwn16f_OhUNE5MODJTUEZMTFU0T1A5TUVWOVpPRlBDUC4u Link do egzaminu 30.01.2022 godz. 11.45-12.05 https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=MIRXEhvFFkiBY8coEDW5s6EnbX5Tv89LjlCwn16f_OhUQUlJNUI1VzFPSUI2Wkk0RVRMV1ZWTTJCOC4u |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: