Psychologia kliniczna WNP-PPWZ-PKW
Wykład obejmie podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii klinicznej, w tym definicje zdrowia i choroby psychicznej oraz różne koncepcje wyjaśniające mechanizmy powstawania zaburzeń psychicznych. Omówione zostaną przyczyny zaburzeń psychicznych zgodnie z klasyfikacją DSM V, z naciskiem na diagnozę psychologiczną i możliwości udzielania pomocy. Szczególna uwaga zostanie poświęcona psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem teorii przywiązania i jej roli w kontekście rozwoju zaburzeń psychicznych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza W06, W08 student posiada wiedzę z zakresu psychopatologii ogólnej, zna przyczyny wyjaśniające zaburzenia zachowania, umie scharakteryzować główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej oraz wybrane zaburzenia psychiczne
Umiejętności U03 student rozumie zagadnienia z zakresu psychopatologii ogólnej, potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej
Kompetencje K03: student potrafi różnicować zaburzenia psychiczne oraz wskazać właściwe dla danego problemu metody diagnozy i terapii psychologicznej
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 8 godz.
Czas na zapoznanie się z literaturą: 2 godz.
praca ze studium przypadku 2 godzin
Przygotowanie do egzaminu 4 godz.
SUMA GODZIN 16 godzin
LICZBA ECTS 16 godz./8 godz. = 2
Kryteria oceniania
egzamin pisemny - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt)
Skala punktowa:
0-49% - ndst
50 - 60% - dst
61-70% - dst+
71-80% - db
81-90 % - db+
91-100% - bdb
Ocena 3.0 (dostateczna):
Wiedza:
Student zna podstawowe pojęcia, takie jak zdrowie i choroba psychiczna, oraz potrafi wymienić mechanizmy powstawania zaburzeń psychicznych.
Rozpoznaje klasyfikację DSM V, ale jego znajomość jest powierzchowna.
Umiejętności:
Potrafi wymienić podstawowe teorie psychologiczne, jednak ma trudności z ich zastosowaniem w praktyce.
Rozpoznaje objawy zaburzeń psychicznych, ale potrzebuje wsparcia w interpretacji przypadków.
Kompetencje społeczne:
Jest otwarty na pracę zespołową, ale wymaga wsparcia w formułowaniu wniosków i proponowaniu rozwiązań.
Ocena 3+ (dostateczny plus):
Wiedza:
Student rozumie podstawowe pojęcia zdrowia i choroby psychicznej, potrafi krótko omówić główne mechanizmy zaburzeń.
Ma ogólną wiedzę o DSM V i potrafi wskazać jego podstawowe zastosowania.
Umiejętności:
Potrafi rozpoznać objawy zaburzeń psychicznych i wskazać odpowiednie metody terapeutyczne, ale potrzebuje wsparcia w bardziej złożonych przypadkach.
Kompetencje społeczne:
Jest w stanie współpracować w zespole, czasami proponuje rozwiązania, choć z pewnym brakiem pewności siebie.
Ocena 4.0 (dobry):
Wiedza:
Student dobrze rozumie pojęcia zdrowia i choroby psychicznej oraz różne koncepcje psychologiczne dotyczące zaburzeń.
Zna klasyfikację DSM V i potrafi ją wykorzystać w analizie przypadków.
Umiejętności:
Potrafi zidentyfikować objawy zaburzeń i samodzielnie zastosować odpowiednie teorie do oceny przypadków.
Sprawnie posługuje się DSM V w formułowaniu wniosków diagnostycznych.
Kompetencje społeczne:
Aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej, proponując rozwiązania i wspierając innych w analizie przypadków.
Ocena 4+ (dobry plus):
Wiedza:
Student posiada szczegółową wiedzę na temat zdrowia psychicznego i zaburzeń, potrafi szczegółowo omówić różne teorie psychologiczne.
Zna i rozumie zaawansowane aspekty klasyfikacji DSM V.
Umiejętności:
Potrafi samodzielnie diagnozować złożone przypadki zaburzeń psychicznych i skutecznie łączy teorie psychologiczne z praktyką.
Sprawnie interpretuje klasyfikację DSM V, formułując dokładne wnioski.
Kompetencje społeczne:
Jest w pełni zaangażowany w pracę zespołową, proponując rozwiązania i pomagając w analizie skomplikowanych przypadków.
Ocena 5.0 (bardzo dobry):
Wiedza:
Student wykazuje pełne zrozumienie pojęć zdrowia i choroby psychicznej, zna zaawansowane teorie i potrafi je krytycznie analizować.
Posiada dogłębną wiedzę na temat DSM V i jego zastosowań w złożonych przypadkach.
Umiejętności:
Potrafi samodzielnie analizować i diagnozować nawet najbardziej złożone przypadki, łącząc teorie z praktyką.
Sprawnie wykorzystuje DSM V w analizie przypadków i formułuje trafne wnioski.
Kompetencje społeczne:
W pełni samodzielnie działa w zespole, proponując kreatywne rozwiązania i wspierając innych w rozwiązywaniu złożonych problemów.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
- Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002
- Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003
- Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007
-Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003
- Borkowska A., Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I., Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: