Psychologia kliniczna WNP-PPWZ-PKC-KK-2
Wybrane metody pracy terapeutycznej stosowane w praktyce klinicznej - podstawy teoretyczne i metodyczne oraz ćwiczenia praktyczne:
- grupa wsparcia
- metoda psychorysunku
- elementy terapii poznawczo-behawioralnej
- techniki radzenia sobie ze stresem
- trening relaksacyjny
- zajęcia psychoedukacyjne
- biblioterapia
- bajkoterapia
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA:
PPW_W6 Zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci, młodzieży i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej realizowanej w ramach edukacji elementarnej
PPW_W8 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zaburzeń, odchyleń i dysharmonii rozwojowych dziecka w młodszym wieku szkolnym, w szczególności dotyczącą patomechanizmów ich powstawania, możliwości rozpoznawania oraz kierunków pracy terapeutycznej, projektowanej z wykorzystaniem poznanych metod
PPW_U3 Potrafi diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne oraz planować oddziaływania terapeutyczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii klinicznej
PPW_K3 Jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
PPW_K5 Jest gotowy do porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery komunikacji w grupie
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h
Przygotowanie scenariusza 20h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Ocena projektu polegającego na samodzielnym przygotowaniu i omówieniu scenariusza zajęć terapeutycznych.
Kryteria oceny:
zgodność treści z tematem (0-2p.), dostosowanie zajęć do sytuacji terapeutycznej (0-2p.), struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć w oparciu o scenariusz (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie scenariusza (0-2p.)
punktacja:
14-13p. ocena: bardzo dobry(5)
12 p. ocena: dobry plus (4.5)
11-10 p. ocena: dobry (4)
9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)
8-7 p. ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Karolak, W. (2007), Rysunek w arteterapii, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Kubacka-Jasiecka (2010), Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska -Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie.,Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW
Stallard, P. (2006), Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Sęk H.,(2007), Psychologia kliniczna 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Link do zespołu w MS TEAMS grupa 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arDe1W3vlJLYGjJycpvp8sciEjP1fHJgiqNI8-i-bYz01%40thread.tacv2/conversations?groupId=dac509e0-c4e0-4f4e-8e64-db18a94f3cb3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod do zespołu w MS TEAMS (proszę używać w celu dołączania do zespołu) f1sejt0 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: