Psychologia kliniczna WNP-PPWZ-PK
Psychologia kliniczna jako nauka stosowana - obszary zainteresowań
Pojęcie zdrowia, choroby, dobrostanu, normy, patologii
Mechanizmy powstawania zaburzeń zdrowia psychicznego
Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej
Klasyfikacje zaburzeń zdrowia psychicznego
Wybrane zaburzenia psychiczne - etiologia, objawy i leczenie m.in. zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia zachowania i opozycyjno-buntownicze, całościowe zburzenia rozwoju, zaburzenia psychotyczne i inne)
Wybrane narzędzia diagnostyczne diagnostyczne i kierunki pomocy psychologicznej: pomoc psychologiczna, psychoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA:
PPW_W06 Zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci, młodzieży i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej realizowanej w ramach edukacji elementarnej
PPW_W08 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zaburzeń, odchyleń i dysharmonii rozwojowych dziecka w młodszym wieku szkolnym, w szczególności dotyczącą patomechanizmów ich powstawania, możliwości rozpoznawania oraz kierunków pracy terapeutycznej
PPW_U03 Potrafi diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii klinicznej
PPW_K03 Jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 8h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 32h
Przygotowanie się do kolokwium 20h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bilikiewicz A. (2007), Psychiatria, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL,
Kendall, P.C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne, Gdańsk: GWP.
Kubacka-Jasiecka (2010), Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L. (2003), Psychopatologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Sęk H.,(2007), Psychologia kliniczna 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Strelau (2005), Psychologia. Podręcznik akademicki T.3, Gdańsk: GWP
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Kod do zajeć w MS TEAMS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: