Psychologia edukacji i wychowania WNP-PPWZ-PEWC
Profilaktyka stresu szkolnego i trudności adaptacyjnych - zajęcia praktyczne
Warsztaty rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne dziecka/ucznia - zajęcia praktyczne
Terapia trudności wychowawczych w praktyce pedagoga - zajęcia praktyczne
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:
PPW_W06 zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, w tym teorie wychowania i uczenia się oraz uwarunkowania stresu szkolnego, trudności adaptacyjnych i mechanizmów powstawania problemowych zachowań dziecka/ucznia
PPW_U02, potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej i pedagogiki przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, w tym w organizowaniu warsztatów rozwijających umiejętności społeczno-emocjonalne dziecka/ucznia, a także podejmowaniu działań ukierunkowanych na terapię trudności wychowawczych oraz profilaktykę trudności adaptacyjnych i stresu szkolnego.
PPW_U03 potrafi wnikliwie i refleksyjnie obserwować, analizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne w wykorzystaniem zdobytej wiedzy
PPW_K03 jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania pomiędzy wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
Kryteria oceniania
Ocena projektu polegającego na samodzielnym przygotowaniu i omówieniu scenariusza zajęć profilaktycznych.
Kryteria oceny:
zgodność treści z tematem (0-2p.), dostosowanie zajęć do sytuacji terapeutycznej (0-2p.), struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć w oparciu o scenariusz (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie scenariusza (0-2p.)
punktacja:
14-13p. ocena: bardzo dobry(5)
12 p. ocena: dobry plus (4.5)
11-10 p. ocena: dobry (4)
9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)
8-7 p. ocena: dostateczny (3)
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 8 h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 17h
Przygotowanie projektu 25h
Sumaryczna liczba punktów 2ECTS
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Brophy, J. (2012), Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzeszkiewicz, B. (2009), Adaptacja dziecka do warunków szkolnych (W:) K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.),Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej.
Kendall, P. C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne, Gdańsk: GWP.
Moneta-Malewska, M. (2012), Jak sobie radzić ze stresem w szkole i w domu, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Obuchowska, I. (2009), Problemowe zachowania uczniów, (W:) K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznikakademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, ss.375-409.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2021), Psychologia wychowawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Smith, D. D. (2009), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki cz 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS.
Stallard, P. (2006), Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Kowalik, S. (red.) (2011), Psychologia ucznia i nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: