Organizacja (spersonalizowanego) środowiska edukacyjnego w przedszkolu i szkole WNP-PPWZ-OSEC
1. Zajęcia organizacyjne (1h). Omówienie poszczególnych ćwiczeń. Zasady pracy na zajęciach. Obowiązująca literatura. Wytyczne dotyczące zaliczenia zajęć.
2. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej.(2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.)
3. Organizacja przestrzeni materialnej klasy szkolnej. (3h) Przestrzeń mówi. Sposoby projektowania przestrzeni klasy szkolnej ujęciu ukrytego programu szkolnego. Projekt studencki: Interaktywna klasa szkolna. Zaprojektowanie demokratycznej przestrzeni uczenia się i odpoczynku dla uczniów klas 1-3
4. Organizacja przestrzeni społeczno-edukacyjnej klasy szkolnej (3h) Integracja grupy. Metody budowania zaufania w grupie. Metody wspomagające pracę grupową. Metody rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. Metody wspomagające rozwój ucznia. Metody wspierające naukę czytania i pisania.
5. Prezentacja autorskich projektów studenckich.(3h)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie organizację optymalnego środowiska edukacyjnego w klasach I–III szkoły podstawowej; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania; organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów.
Umiejętności
Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju uczniów w klasach I-III, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój.
Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się – w klasie, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno- komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się.
Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w klasach I–III, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój uczniów i proces uczenia się oraz podejmowane działania pedagogiczne.
Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji.
Jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej, na rzecz organizacji procesu uczenia się uczniów i zapewnienia jakości pracy szkoły.
Kryteria oceniania
Punkty ECTS 3
Nakład pracy studenta
Obecność na zajęciach 15h
Przygotowanie projektu zaliczeniowego 30h
Zapoznanie się z literaturą 25h
Wykonywanie zadań i ćwiczeń 10h
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: