Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach 1-3 WNP-PPWZ-MEPC-KK-1
Zajęcia metodyczne poświęcone są określeniu celów, zadań i treści wychowania plastycznego i edukacji plastycznej oraz wdrożeniu ich w działania praktyczne. Poprzez dobór form, metod, technik i narzędzi pracy plastycznej ćwiczenia mają za zadanie łączyć percepcję z ekspresją twórczą, tak aby uwrażliwienie dziecka, ucznia, pobudzenie ciekawości, kumulowanie wiedzy, dawało coraz wyższe rezultaty twórcze, a także wyższy poziom wyobraźni, kreacji i kultury plastycznej.
Poprzez indywidualne projektowanie zajęć przedszkolnych i szkolnych dokonuje się zapewnienie odpowiednich warunków do obserwacji, wizualnego odbioru, kontemplacji, tak by następnie móc prowadzić dyskusję na temat wykonanych wytworów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student ma wiedzę na temat sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej.
Umiejętności:
- student posiada umiejętność metodycznego planowania działalności dydaktyczno-wychowawczej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka w przedszkolu i w klasach I-III.
- student posiada umiejętność przygotowania / prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym.
Kompetencje:
- student odznacza się wrażliwością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych, kształtując jego postawę wobec sztuki plastycznej.
100 godzin [100 : 30(25)=4], 4 ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin oraz 15 godzin e-learning
- przygotowanie techniczne do ćwiczeń: 2 godziny
- skonstruowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym: 37 godzin
- przygotowanie materiału dydaktycznego - filmowego instruktażu z zastosowaniem określonej techniki plastycznej, określonego materiału i narzędzi plastycznych, celem wykonania wytworu o określonej tematyce: 15 godzin - w ramach e-learningu
- konsultacje: 1 godzina.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- student ma wiedzę na temat sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III);
- na ocenę 3,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): podaje podstawowe zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;
- na ocenę 3,5 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;
- na ocenę 4,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje;
- na ocenę 4,5 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje, tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej literatury, podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 5,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej i wybranej literatury, podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań.
Umiejętności:
- student posiada umiejętność metodycznego planowania działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka w przedszkolu i w klasach I-III.
- na ocenę 3,0 - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne;
- na ocenę 3,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;
- na ocenę 4,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 4,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, zróżnicowane lub łączone techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych;
- na ocenę 5,0- student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, zróżnicowane lub łączone oraz oryginalne techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych; dokonuje rzetelnej ewaluacji skonstruowanych celów.
- student posiada umiejętność przygotowania/prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym;
- na ocenę 3,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym;
- na ocenę 3,5 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób niedokładny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 4,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 4,5 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy z dzieckiem/uczniem; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 5,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy z dzieckiem; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum; proponuje modyfikacje prezentowanego narzędzia dydaktycznego.
Kompetencje społeczne:
- student odznacza się wrażliwością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych, kształtując jego postawę wobec sztuki plastycznej;
- na ocenę 3,0 - student odznacza się wrażliwością, małym zaangażowaniem i niskim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;
- na ocenę 3,5 - student odznacza się wrażliwością, średnim zaangażowaniem i średnim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;
- na ocenę 4,0 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;
- na ocenę 4,5 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej;
- na ocenę 5,0 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej; dostrzega wartość plastyki w pracy z dzieckiem.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieobecność (4 - godziny dydaktyczne); każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. opracowanie i zaprezentowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym wraz z koncepcją zajęć plastycznych inspirowaną owym narzędziem dydaktycznym;
3. opracowanie i złożenie na platformie MS Teams materiału dydaktycznego - filmowego instruktażu z zastosowaniem określonej techniki plastycznej, określonego rodzaju materiału i określonych narzędzi/przyborów do wykonania semantyki wytworu;
4. przygotowanie do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć i postawa zaangażowania.
max 16 pkt:
16 - 14 pkt - 5,0
13 pkt - 4,5
12 - 11 pkt - 4,0
10 pkt - 3,5
9 - 8 pkt - 3,0
7 pkt i mniej - 2,0
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Buszkowski I.: "Zabawy plastyczne krok po kroku", Harmonia, Gdańsk 2013.
2. Buszkowski I.: "Plastyczny świat dla małych i dużych przedszkolaków", Harmonia, Gdańsk 2016.
3. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976.
4. Szuman S.: "O sztuce i wychowaniu estetycznym", PZWS, Warszawa 1969.
5. Wojnar I.: "Wychowanie przez sztukę", PZWS, Warszawa 1965.
Literatura uzupełniająca:
1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy", Cyklady, Warszawa 1997.
2. Ostrowski S.: "Malowanie pastelami i kredkami", WSiP, Warszawa 1995.
3. Szuścik U.: "Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka", Katowice 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: