Muzyczna ekspresja twórcza WNP-PPWZ-MEC
Zakres tematów:
1. Rodzaje muzycznej ekspresji twórczej (śpiew, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, słuchanie muzyki z komentarzem, improwizacja) i ich rola w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
2. Ekspresja wokalna – śpiew
3. Ekspresja ruchowa – taniec, interpretacja ruchowa utworów muzycznych, musicograma
4. Gra na instrumentach jako typ ekspresji twórczej
5. Muzyka pobudzająca i relaksacyjna
6. Improwizacja swobodna i sterowana (poddana dyscyplinie rytmicznej, melodycznej, formalnej) – rytmizacja tekstów, komponowanie melodii do tekstu, akompaniament rytmiczny do poznanych piosenek, tworzenie tła muzycznego do tekstów (wiersze, bajki)
7. Rodzaje ekspresji a wyrażanie różnych emocji
8. Integracja ekspresji muzycznej z innymi treściami edukacji
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy: W_1 student wskazuje rodzaje ekspresji twórczej i sposobów ich wyrażania,
W_2 student rozpoznaje i wskazuje podstawowy repertuar z literatury muzycznej służący ekspresji twórczej
umiejętności:
U_1 student kieruje różnego typu muzyczną ekspresją dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
U_2 student dobiera repertuar do planowanych aktywności twórczych
kompetencji społecznych:
K_1 troszczy się o to, aby wszyscy uczniowie rozwijali swoją kreatywność poprzez muzyczną ekspresję twórczą,
K_2 student jest zorientowany na dobór właściwego i wartościowego repertuaru służącego rozwijaniu ekspresji twórczej
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia):
Wykład problemowy, Ćwiczebna (wykorzystanie różnych zasobów wiedzy). Klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa, giełda pomysłów.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla
przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):
W_1 i W_2 – test końcowy (kolokwium) z ustalonych wcześniej zagadnień i znajomości repertuaru
Zaliczenie poniżej 50% - 0cena 2 (ndst)
Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst)
Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db)
Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb)
U_1, U_2
Praca pisemna: Przygotowanie dwóch scenariuszy: 1) lekcji lub zajęć przedszkolnych z działaniami muzycznymi, 2) szkolnej lub klasowej uroczystości z uwzględnieniem działań artystycznych, głównie muzycznych
Kryteria oceny scenariusza:
• Scenariusz nie spełnia podstawowych założeń, repertuar i działania są nieadekwatne do okoliczności, nieodpowiednie do możliwości percepcyjnych dzieci – ocena 2 (ndst)
• Scenariusz jest poprawny, uwzględnia podstawowe założenia, ma błędy w doborze repertuaru i charakteru działań. Przy realizacji wymagałby korekt– ocena 3 (dst)
• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, nie ma błędów w doborze repertuaru i działań, jest możliwy do realizacji i nie wymaga korekt, jest typowy, nie zawiera elementów innowacji i kreatywności – ocena 4 (db)
• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, planowane działania i dobór repertuaru są bardzo interesujące, w scenariuszu są elementy kreatywności, innowacji, przy czym nie wykraczają one poza możliwości przeciętnej szkoły czy klasy. – ocena 5 (bdb)
Ocena końcowa jest średnią dwóch elementów:
Test pisemny (kolokwium pisemne)
Praca pisemna (2 scenariusze)
Literatura
E. Lipska, M. Przychodzińska - „Muzyka w nauczaniu początkowym”
R. Ławrowska – „Muzyka i ruch”
S. Perez, N. Trias, F. Luis – „150 rytmicznych zabaw dla dzieci”
U. Smoczyńska-Nachtman – „Muzyka dla dzieci”
U. Smoczyńska – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
M. Wieman - „A czy wy tak Potraficie?”
M. Wieman – „Tańce i zabawy ze śpiewem”
„Piosenki które śpiewali Dziadkowie gdy byli mali”
Przegląd wybranych podręczników do muzyki dla klas 1-3, ustalone ze studentami pozycje z repertuaru piosenek dla dzieci i ogólnie znanych piosenek (ludowych, patriotycznych, harcerskich, okolicznościowych itp. )
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
oidczas zajęć wykorzystane są różne pmoce dydaktyczne= instrumenty muzyczne. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: