Komunikacja w zawodzie nauczyciela WNP-PPWZ-KZNC-JO
PORUSZANE TREŚCI
1. Podstawowe elementy procesu komunikacji
2. Komunikacja werbalna a niewerbalna
3. Aktywne słuchanie, budowanie relacji w komunikacji
4. Radzenie sobie z konfliktem, konstruktywna krytyka
5. Komunikacyjne kompetencje nauczyciela
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wie/zna
- sposoby odczytywania mowy ciała
- metody aktywnego słuchania
- formy przekazywania informacji zwrotnej
- sposoby budowania relacji w komunikacji
Student umie
- nawiązywać pozytywną relację podczas komunikacji
- dostosować swoje zachowanie do potrzeb rozmówcy/sytuacji
- radzić sobie z konfliktem
- przekazywać informację zwrotną
- aktywnie słuchać
- obserwować rozmówcę i odczytywać informacje przekazywane niewerbalnie
Student chce
- pozytywnie komunikować się z innymi (zwłaszcza uczniami oraz rodzicami)
- podejmować rozmowę w sytuacji konfliktu
- poszerzać swoje umiejętności komunikacyjne
OPIS ECTS
Udział w ćwiczeniach: 8 godz.
Zapoznanie się z literaturą: 20 godz.
Zadanie domowe: 5 godz.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach (10% oceny)
- aktywność na zajęciach (60% oceny)
- zadanie domowe (30% oceny)
90-100% – bdb
Student posiada szeroką wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej i potrafi wykorzystać ją w sposób praktyczny w rozmowie z uczniem/rodzicem. Efektywnie obserwuję rozmówcę i elastycznie dostosowuje się do niego oraz do sytuacji zewnętrznej. Biegle posługuje się technikami aktywnego słuchania. Umie projektować, a także modyfikować proces komunikacji. Potrafi pozytywne wykorzystywać konflikty.
80-89 – db+
Student posiada szeroką wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej i potrafi wykorzystać ją w sposób praktyczny w rozmowie z uczniem/rodzicem. Efektywnie obserwuje rozmówcę i zazwyczaj elastycznie dostosowuje się do niego oraz do sytuacji zewnętrznej. Biegle posługuje się technikami aktywnego słuchania. Umie projektować, a także najczęściej modyfikować proces komunikacji. Potrafi pozytywne wykorzystywać konflikty.
70-79 – db
Student posiada wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej i zwykle potrafi wykorzystać ją w sposób praktyczny w rozmowie z uczniem/rodzicem. Obserwuje rozmówcę i zazwyczaj dostosowuje się do niego oraz do sytuacji zewnętrznej. Posługuje się technikami aktywnego słuchania. Umie projektować, a także niekiedy modyfikować proces komunikacji. Zwykle potrafi pozytywne wykorzystywać konflikty.
60- 69 – dst+
Student posiada pewną wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej i niekiedy potrafi wykorzystać ją w sposób praktyczny w rozmowie z uczniem/rodzicem. Obserwuje rozmówcę. Niekiedy posługuje się technikami aktywnego słuchania. Stara się pozytywne wykorzystywać konflikty.
50-59 – dst
Student posiada pewną wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej. Obserwuje rozmówcę. Niekiedy posługuje się technikami aktywnego słuchania. Stara się pozytywne wykorzystywać konflikty.
0-50 – ndst
Student nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji nauczyciel – uczeń/nauczyciel – rodzic.
Literatura
Stewart, J. (red.), (2009). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.
Sztejnberg, A. (2001). Podstawy komunikacji społecznej w edukacji. Wrocław: Astrum.
Zajączkowska, I. (red.), (2006). Rozwiązywanie konfliktów w szkole. Szczecin: CDiDN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: