Komunikacja w zawodzie nauczyciela WNP-PPWZ-KZNC
Celem kursu jest zapoznanie uczestników oraz doświadczenie przez nich znaczenia prawidłowej komunikacji interpersonalnej w zawodzie nauczyciela. Zajęcia dotyczą zarówno aspektów wychowawczych w relacji z dzieckiem (udzielanie informacji zwrotnych, regulacja emocjonalna, budowanie relacji z dzieckiem, formułowanie oczekiwań), jak i komunikowania się z rodzicem w sytuacjach trudnych (inwazyjnych).
Elementy treningu asertywności przygotowują uczestników do realizacji podstawowych zadań nauczyciela w obszarach istotnych zarówno z punktu widzenia teorii, jak i praktyki.
Zajęcia mają charakter praktyczny, wymagana jest obecność i aktywny udział w zajęciach, gdyż w zakresie omawianych zagadnień konieczne jest odwołanie się do własnych przeżyć i doświadczeń. Refleksja nad własnymi doświadczeniami pozwala w sposób krytyczny odnosić się do swoich możliwości, co jest podstawą rozwoju w zakresie komunikowania i budowania pozytywnych relacji z innymi uczestnikami procesów edukacyjno-wychowawczych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_01 uczestnik studiów rozpoznaje różne formy komunikatów, techniki i procedury wspomagające komunikację.
EK_02 - student posiada wiedzę na temat znaczenia i zastosowania poprawnych komunikatów w pracy nauczyciela
Umiejętności:
EK_01 -stosuje różne formy komunikatów, wykorzystuje techniki i procedury wspierające komunikowanie się w szkole,
EK_02 -buduje pozytywne relacje z otoczeniem
ECTS - nakład pracy studenta - udział w zajęciach 8 godzin, praca własna w domu (10 godzin), przygotowanie do zajęć (literatura) 15 godzin Razem 33 godziny - 1 ECTS
Kryteria oceniania
Na ocene końcową składają się:
Zaliczenie zajęć na podstawie aktywności na zajęciach (max 33% oceny) maks. jedna nieobecność w cyklu, przygotowanie krótkiego wystąpienia (max 33% oceny), przygotowanie prac domowych (max 33% oceny).
90-100% - ocena bdb
80-89 - ocena db
65-79 - cena dst+
50- 65 - ocena dst
40-49 - ocena db.
0-40 - ocena ndst.
3.0 Posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela, potrafi formułować proste komunikaty wpierające skuteczną komunikację, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz posiada wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi przygotować proste wystąpienia publiczne.
3.5 Posiada wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela, potrafi formułować różne komunikaty wpierające skuteczną komunikację, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi przygotować złożone wystąpienia publiczne.
4.0 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela, potrafi płynnie formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przygotować wystąpienia publiczne.
4.5 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela i stosuje ją w różnych obszarach wychowawczych, potrafi sprawnie formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przeprowadzić wystąpienie publiczne.
5.0 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy pedagoga i biegle stosuje ją w różnych obszarach wychowawczych, potrafi biegle formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada wyróżniającą się umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przeprowadzić wystąpienie publiczne.
Literatura
Literatura podstawowa:
Stewart J. Mosty zamiast murów.O komunikowaniu się między ludźmi. PWN 2002
McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP 2001
Literatura uzupełniająca:
Fijewska-Król M. Stanowczo, łagodnie bez lęku. Wydawnictwo INTRA, Warszawa 2001.
Fisher R., Ury W., Patton B. Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2000.
Chełpa S., Witkowski T. Psychologia konfliktów. Oficyna Wydawnicza UNUS. Warszawa 1999.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: