Historia myśli pedagogicznej WNP-PPWZ-HMPCC
Przez lekturę i refleksję nad klasycznymi tekstami pedagogicznymi studiujący mają nie tylko poznać główne linie rozwoju pedagogiki jako nauki o wychowaniu, lecz również zdobyć umiejętność odczytywania i interpretowania zawartych w nich problemów pedagogicznych ich w świetle współczesnego stanu wiedzy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- najważniejsze tradycje i współczesne nurty i systemy pedagogiczne;
- ich historyczne i kulturowe uwarunkowania.
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i zawodowych.
Student jest gotów do:
- podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności;
- ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;
- samooceny własnych kompetencji;
- doskonalenia swoich umiejętności;
- wyznaczania sobie nowych kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie eseju na jeden z wybranych tematów.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Platon, Państwo (wybrane fragmenty), Wydawnictwo AKME, Warszawa 1990.
Jan Chryzostom, O wychowaniu dzieci (wybrane fragmenty), Wydawnictwo „M”, Kraków 2002.
J.A. Komeński, Wielka dydaktyka (wybrane fragmenty), Zakład Narodowy im. Ossolińskich -Wydawnictwo PAN, Wrocław 1956.
J. Locke, Dwa traktaty o rządzie (wybrane fragmenty), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
J.J. Rousseau, Emil, czyli o wychowaniu (wybrane fragmenty), Zakład im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, Wrocław 1952.
G. Piramowicz, Powinności nauczyciela (wybrane fragmenty), WSiP, Warszawa 1988.
J.F. Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania (wybrane fragmenty), Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
B. F. Trentowski, Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży (wybrane fragmenty), Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, Wrocław–Warszawa–Kraków 1970.
J. Dewey: Demokracja i wychowanie (wybrane fragmenty), Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1972.
K. Sośnicki, Istota i cele wychowania (wybrane fragmenty), „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1964.
B. Suchodolski, Wychowanie przez sztukę (wybrane fragmenty), Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997.
Literatura uzupełniająca:
W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1991.
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch (I-VII), Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003-2008.
S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa 1964.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: Platon, Państwo (wybrane fragmenty), Wydawnictwo AKME, Warszawa 1990. Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: