Etyka w zawodzie nauczyciela WNP-PPWZ-EZNK-WS
Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; moralność i etyka; rozumienie osoby; doświadczenie moralności; doświadczenie osoby; rozumienie prawdy, wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne.
Metody oceny: elementy oceny
- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);
- przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów;
- umiejętność krytycznej lektury tekstu etycznego;
- pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień etycznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. potrafi określić specyfikę problematyki moralnej (w odróżnieniu od psychologicznej, społecznej, prawnej);
2. zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki;
3. potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym;
4. ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych.
5. potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych "(życiowych").
ECTS
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
konwersatorium - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godz.
przygotowanie do kolokwium - 35 godz.
suma godzin - 75
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;
- zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych;
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich;
dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych;
dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych.
Ocena końcowa
- aktywność studenta
- kolokwium
Literatura
LITERATURA
A. Podręcznik
W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011.
B. Literatura podstawowa
K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982;
K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983;
J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986.
C. Literatura pomocnicza
Isaiach Berlin, Cztery eseje o wolności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994
Wojciech Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003
W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009
Jean Guitton, Kobieta, miłość, rodzina, PAX, Warszawa 1994
Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008
Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009
Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007
L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009
Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962
Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983
R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000
T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24
Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: