Elementy logopedii WNP-PPWZ-ELW
Logopedia a inne nauki – interdyscyplinarne podejście do logopedii jako nauki.
Mowa i jej zaburzenia jako przedmiot logopedii - omówienie poszczególnych elementów składających się na pojęcie mowy - języka, mówienia, tekstu i rozumienia - oraz ich charakterystyka z punktu widzenia normy i zaburzenia.
Lingwistyczne, biomedyczne oraz psychologiczne podstawy logopedii jako nauki. Omówienie anatomicznych, fizjologicznych i neuropsychologicznych aspektów rozwoju i zaburzeń mowy jako przedmiotu logopedii.
Kompetencje i sprawności komunikacyjne i językowe. Charakterystyka kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej oraz poszczególnych typów sprawności biologicznych i realizacyjnych.
Etapy rozwoju mowy: omówienie rozwoju fonologicznego, leksykalnego i składniowego.
Omówienie wybranych klasyfikacji zaburzeń mowy oraz wad wymowy.
Wybrane zagadnienia terapii logopedycznej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PPW_W16 Student zna funkcjonowanie i dysfunkcje aparatu mowy, słuchu i wzroku oraz prawidłowe nawyki posługiwania się nimi .
PPW_U13 Student świadomie i skutecznie wykorzystuje informacje uzyskane na temat dziecka od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców, indywidualizując proces nauczania i wychowania.
PPW_K04 Student jest gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15 h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h
Przygotowanie się do egzaminu 25 h
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: H. Borowiec, S. Grabias (red.). Przedmiot logopedii. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS.
Grabias, S. Kurkowski, M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria Zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.
Gałkowski, T., Jastrzębowska, G. (red.) (2001). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Literatura uzupełniająca:
Kaczmarek, L. (1966). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Porayski-Pomsta, J. (2022). O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Porayski-Pomsta, J. (2023). Nasze dziecko mówi. Rozważania o rozwoju mowy dziecka. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Zarębina, M. (1965). Kształtowanie się systemu językowego dziecka. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: