Dydaktyka ogólna WNP-PPWZ-DO-DS
Wykład z podstaw dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej.
W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia:
- dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia,
- społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji,
- szkoła jako instytucja edukacyjna,
- jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia,
- kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja,
- kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia,
- główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna,
- badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej,
- formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne,
- proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- zna podstawowe pojęcia dydaktyczne i teorie wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, rozumie i wyjaśnia elementy składowe tego procesu i jego wielorakie uwarunkowania.
Umiejętności
Student:
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze kształcenia szkolnego, umie ustrukturyzować proces dydaktyczny, zaprojektować jego przebieg i poddać krytycznej ocenie;
- potrafi dokonywać analizy własnych działań dydaktycznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student:
- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w odniesieniu do osób nie w pełni sprawnych i ich środowiska, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych;
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy przez systematyczna obecność na zajęciach i wykonywanie zleconych zadań, współpracuje z innymi przy projektowaniu i wykonywaniu czynności dydaktycznych.
Opis ECTS
- udział w wykładach prowadzonych synchronicznie z pomocą MS Teams – 15 godzin
- przygotowanie do zajęć / praca domowa: zadania i quizy / praca na platformie e-learningowej Moodle – 15 godzin
- czytanie wyznaczonej literatury – 8 godzin
- samodzielne opracowanie wybranej lektury na egzamin końcowy – 2 godziny
- przygotowanie do egzaminu końcowego w formie testu online – 10 godzin
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania (sposoby weryfikowania efektów kształcenia):
- zadania po wykładach,
- quizy do wyznaczonych lektur,
- test online na zakończenie.
Kryteria oceniania:
5.0
- 90%-100% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
4.5.
- 80%-89% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
4.0
- 70%-79% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
3.5.
- 60%-69% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
3.0
- 50%-59% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
2.0 (niezdane)
- mniej niż 50% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
Literatura
Materiały zamieszczone na platformie e-learningowej Moodle:
W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1998.
B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, War-szawa 2007.
J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013.
D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Akty prawne, podręczniki do nauczania w szkole podstawowej i artykuły z czasopism pedagogicznych dostępnych w internecie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: